2018-10-24 05:00Pressmeddelande

Årets Mentor Nya Företag utsedd i Gästrikland. Mentorskap kan avgöra ett framgångsrikt företagande!

Johan Dahl utsågs har utsetts av NyföretagarCentrum till Årets Mentor Nya Företag i Gästrikland. – Johans hjälp har gett mig modet att satsa högt och våga ta betalt för mina tjänster,  säger hans adept Stefan Österberg.

"Med ett leende och en stor portion lämnar jag våra möten med en tanke om att JAG KAN"

Årets mentor Nya Företag Johan Dahl är en erfaren företagare och mentor med breda kompetenser och erfarenheter. Idag arbetar han främst som talare, teambuilder och utbildare där han arbetar mot säljorganisationer och ledningsgrupper som behöver stöd i sina processer.  - Johan har trott på mig när jag spretat i idéerna, han har stöttat och bidragit med kunskap men också ställt motfrågor och krävt målsättningar och handlingsplaner, och därmed bidragit till ett företag med en tydlig vision och bättre struktur, säger Stefan Österberg. Han har lång erfarenhet som oddssättare och riskanalytiker i spel- och vadhållningsbranschen. All den erfarenheten och de kontakter han samlat på sig under dessa år gör att han har kunskap och goda möjligheter med sitt företag, som erbjuder speltips och information framförallt till privatpersoner. Han erbjuder också sina tjänster som analytiker, spelexpert, kommentar m m till spelbolag, idrottsförbund media m fl.

– Jag har fått fler verktyg att arbeta med samtidigt som jag fått en balans mellan det privata och företagandet vilket gör det mer hållbart. Min mentor är en oerhört ambitiös och lyhörd person som lyft mig som människa och företagare till att tro på det jag gör genom hans engagemang, kunskap och vägledning, säger Stefan Österberg. Bättre mentor är svår att hitta!

Den nationella prisutdelningen för Årets Mentor i Sverige sker den 9 november i samband med mässan Eget Företag i Älvsjö.

Utmärkelsen delas ut av NyföretagarCentrum Sverige, som på uppdrag av Näringsdepartementet driver mentorprogram för blivande företagare. NyföretagarCentrums program riktar sig till blivande entreprenörer, som är i uppstartsfas. Genom NyföretagarCentrum får en adept under ett år tillgång till en mentor som ställer upp ideellt. Varje år matchas ca 550 - 600 mentorpar i mentorprogrammet runt om i landet. Mentorprogrammet har funnits sedan 2006 i regi av NyföretagarCentrum Sverige, och sedan starten har drygt 6 000 mentorpar startats.

Ann-Christin Käll, verksamhetsledare NyföretagarCentrum Gästrikland, tel 070 620 59 75

Johan Dahl, Årets Mentor Nya Företag, tel 070- 910 43 00

NyföretagarCentrum är Sveriges ledande kraft för nyföretagande. Verksamheten finns i mer än 200 kommuner. 2017 fick mer än 16 000 personer kostnadsfri, konfidentiell och affärsmässig rådgivning. Över 7 000 företag startades. Efter tre år är 81 procent av företagen aktiva; under en procent har gått i konkurs. Detta gör verksamheten unikt framgångsrik. Verksamheten är i huvudsak näringslivsfinansierad. Bakom NyföretagarCentrum står Stiftelsen Svenska Jobs and Society.