2017-11-10 11:25Pressmeddelande

Anna Sjödin och Andreas Bodén utsedda till Årets Mentor 2017. Mentorskap kan avgöra ett lyckat företagande!

null

Nu har Årets Mentorer i Sverige tillkännagetts. I kategorin Nya Företag utsågs Anna Sjödin från Västerås och i kategorin Tillväxtföretag utsågs Andreas Bodén från Umeå.  – Jag har blivit mer fokuserad på vad som verkligen behövs göras, säger Anna Sjödins adept Rikard Lundgren. – Han förstod de minor jag hade klivit på, säger Andreas Bodéns adept Peter Andersson på hemtjänstföretaget Civilcare Sweden i Umeå. – – Årets mentorer visar vilket viktigt tillskott en mentor är både för ett nystartat företag och för befintliga företag i tillväxtfas, säger de båda nationella projektledarna Therese Käck, NyföretagarCentrum Sverige och Marlene Hagenrud, Almi Företagspartner. De båda pristagarna tog emot sina pris som Årets Mentor på mässan Eget Företag på Stockholmsmässan i Älvsjö den 10 november.

"Hon har haft ett enastående öga för att se mig som person"

Årets mentor i kategorin Nya företag är Anna Sjödin, som är utvecklingschef i Västerås stad och arbetar med Strategisk Hållbarhetsutveckling. som skall öka intresset för teknik & utveckling bland barn och ungdomar tillsammans med företag, forskare och ledare. - Hon har haft ett enastående öga för att se mig som person och utmanat mig. Det är något som behövs för en entreprenör mitt inne i virvelvinden. Hon är otroligt målfokuserad och kunnig i att ta projekt från idé till verklighet, säger adepten Rikard Lundgren, som ansvarar för satsningen food2change. Han har tagit fram ett system, som går ut på att ta tillvara resurser som annars går till spillo. - Jag har blivit mer fokuserad på vad som verkligen behövs göras. Hennes nätverk är en annan extremt viktig faktor, säger han.

Juryns motivering till utmärkelsen av Anna Sjödin:

Anna Sjödin har med stort tålamod, engagemang och kompetens fått konceptet 2change World med sina tre delar där "food2change"hittills låtit höra mest av sig, att gå från idé till ett hållbart koncept som fram tills idag har över 500 "hjältar". På ett pragmatiskt vis har hon stärkt sin adepts kompetenser som företagare och fått honom att fokusera och prioritera. Detta har bidragit till företagets utveckling och att arbetet med visionen om samhället i en hållbar riktning har påbörjats. Konceptet har på kort tid spridits i hela landet och idag har "food2change" ramavtal med flertal kedjor inom dagligvaruhandeln och kan därmed fortsätta att växa.

" Våra kunder har honom att tacka för att företaget finns kvar"

Årets mentor i kategorin Tillväxtföretag Andreas Bodén är engagerad i fastighetsföretaget Umeå Logistikcenter.– Han kunde se att organisationen var spretig och förstod de minor jag hade klivit på. Han hjälpte mig att skapa en bättre kommunikation och struktur inom organisationen. Han fick mig att känna mig trygg och gav mig idéer och tankar på hur jag skulle agera, säger adepten Peter Andersson, som driver hemtjänstföretaget Civilcare Sweden i Umeå, som verkar inom äldrevård, personlig assistans, sjukvård och psykiatri. - Min mentor har verkligen visat mig vad en bra mentor är och alla våra kunder och deras anhöriga har honom att tacka för att CivilCare fortfarande finns kvar. Idag har företaget nästan 100 medarbetare på lönelistan, säger adepten.

Juryns motivering till utmärkelsen av Andreas Bodén: Han har också hjälpt så otroligt många fler

Andreas Bodén får priset för sin utomordentliga insats som ideell mentor för adepten Peter Andersson och hans företag Civilcare Sweden i Västerbottens län. Civilcare Sweden, som verkar inom hemtjänsten, har gått ifrån att vara det lilla omsorgsföretaget till det medelstora på endast några få år. Tack vare mentorns stora engagemang för både företaget och företagaren har adepten utvecklat verksamheten i en riktning mot ökad tillväxt. Förutom en förbättrad och hållbar företagsstruktur har adepten utvecklats i rollen som ägare och företagsledare vilket har gynnat både adepten och hela verksamheten. Andreas har blivit en vän och förebild för adepten vilket resulterat i att adepten själv kommer att vara mentor för att hjälpa någon annan adept att undvika de ”minor” han själv gått på. Adepten summerar mentoråret med dessa kloka ord: Att Andreas har hjälpt mig betyder också att han har hjälpt så otroligt många fler!

Om mentorprogrammen

Utmärkelsen delas ut av Almi Företagspartner och NyföretagarCentrum Sverige, som på uppdrag av Näringsdepartementet driver mentorprogram för blivande och befintliga företagare. Almi vänder sig till tillväxtföretag och NyföretagarCentrum till nya företag, som är i uppstartsfas. Genom Almi och NyföretagarCentrum får en adept under ett år tillgång till en mentor som ställer upp ideellt. Varje år matchas mellan 1.200-1.500 mentorpar i de två mentorprogrammen.

För ytterligare information:

Anna Sjödin, Årets mentor Nya företag, mobil 076 569 46 33

Andreas Bodén, Årets mentor tillväxtföretag, mobil 070 528 44 72

Therese Käck, nationell projektledare, NyföretagarCentrum Sverige, mobil 070 678 79 57

Marlene Hagenrud, nationell projektledare, Almi Företagspartner, mobil 070 699 79 25

NyföretagarCentrum Sverige
Ferkens Gränd 3, 111 30 Stockholm | tel 08-14 44 00
www
.nyforetagarcentrum.se | e-post mail@nyforetagarcentrum.se | fb: www.facebook.com/nyforetagarcentrum

NyföretagarCentrum är Sveriges ledande kraft för nyföretagande. Verksamheten finns i mer än 200 kommuner. 2016 fick nära 16 000 personer kostnadsfri, konfidentiell och affärsmässig rådgivning. Över 7 000 företag startades. Efter tre år är 81 procent av företagen aktiva; under en procent har gått i konkurs. Detta gör verksamheten unikt framgångsrik. Verksamheten är i huvudsak näringslivsfinansierad. Bakom NyföretagarCentrum står Stiftelsen Svenska Jobs and Society.

NyföretagarCentrum är Sveriges ledande kraft för nyföretagande. Verksamheten finns i mer än 200 kommuner. 2016 fick nära 16 000 personer kostnadsfri, konfidentiell och affärsmässig rådgivning. Över 7 000 företag startades. Efter tre år är 81 procent av företagen aktiva; under en procent har gått i konkurs. Detta gör verksamheten unikt framgångsrik. Verksamheten är i huvudsak näringslivsfinansierad. Bakom NyföretagarCentrum står Stiftelsen Svenska Jobs and Society.