2017-09-19 12:00Pressmeddelande

Årets Mentor i Jämtlands län utsedd! Mentorskap kan avgöra ett lyckat företagande!

null

Peter Hasselskog Bredesen har utsetts till Årets Mentor i kategorin tillväxtföretag och till Årets Mentor i kategorin nya företag har Maria Rubensson utsetts. – Jag och mitt företag växer så det knakar, säger Marias adept Anki Engström Fälth. – Han hjälpt mig att definiera vad som gör att kunden väljer just mig, säger adepten Anna Maria Hansson om sin mentor Peter. Under tisdagen vid en ceremoni på Almi Företagspartner Mitts kontor hyllades mentorerna av prisutdelare Anders By

– Jag och mitt företag växer så det knakar, säger Marias adept Anki Engström Fälth. – Han hjälpt mig att definiera vad som gör att kunden väljer just mig, säger adepten Anna Maria Hansson om sin mentor Peter. Under tisdagen vid en ceremoni på Almi Företagspartner Mitts kontor hyllades mentorerna av prisutdelare Anders Byström, regiondirektör för Region Jämtland/Härjedalen.

"Han är en förebild helt enkelt"
Årets mentor i kategorin tillväxtföretag är Peter Hasselskog Bredesen, som är account manager på Telavox i Östersund men driver också Gå och löpkliniken i Östersund. - Han sprider ett lugn omkring sig och med ett prestigelöst förhållningssätt har han hjälpt mig att definiera vad jag vill och vad som gör att kunden väljer just mig. Jag känner mig säkrare i min roll på marknaden. Han är en förebild helt enkelt, säger adepten Anna Maria Hansson, som driver företaget ANNAHs i Offerdal i Krokoms kommun. Företaget erbjuder mental styrketräning, föreläsningar och utbildningar. - Jag har blivit introducerad i nya nätverk, tagit fram ett säljmaterial, vet hur jag ska sätta priser och sålt mer av de tjänster som jag vill hålla på med. Min omsättning i kronor har ökat med drygt 50 procent, säger hon.

"Hon har förmågan att möta mig där jag är"
Årets mentor i kategorin nya företagare är Maria Rubensson som är ägare och ansvarig för ekonomisk rådgivning, personal och ledningsutveckling i företaget Ekorrit med huvudkontor i Strömsund. – Hon är jordnära och har förmågan att möta mig där jag är i min utveckling, säger adepten Anki Engström Fälth, som driver företaget Greenovate i Ås, som utvecklar hållbara lågriskprodukter inom gröna näringar. - Jag har utvecklats enormt och dessutom kan hon redovisning och har kontakter som visat sig vara värdefulla för mig. Jag och mitt företag växer så det knakar, säger hon.

Den nationella prisutdelningen för Årets Mentor för både befintliga och blivande företag i Sverige sker den 10 november i samband med mässan Eget Företag i Älvsjö.

Utmärkelsen delas ut av Almi Företagspartner och NyföretagarCentrum Sverige, som på uppdrag av Näringsdepartementet driver mentorprogram för blivande och befintliga företagare. Almi vänder sig till befintliga företag och NyföretagarCentrum till blivande entreprenörer, som är i uppstartsfas. Genom Almi och NyföretagarCentrum får en adept under ett år tillgång till en mentor som ställer upp ideellt. Varje år matchas mellan 1.500-2.000 mentorpar i de två mentorprogrammen.

Anna Ottosson Blixth, affärsrådgivare Almi Mitt, mobil 070 380 69 15
Peter Hasselskog Bredesen, Årets mentor tillväxtföretag, mobil 073 180 39 14
Ingrid Lilja, NyföretagarCentrum Jämtland, mobil 070 - 270 55 24
Maria Rubensson, Årets mentor nya företag, mobil 070 654 80 99

NyföretagarCentrum Sverige
Ferkens Gränd 3, 111 30 Stockholm | tel 08-14 44 00
www
.nyforetagarcentrum.se | e-post mail@nyforetagarcentrum.se | fb: www.facebook.com/nyforetagarcentrum

NyföretagarCentrum är Sveriges ledande kraft för nyföretagande. Verksamheten finns i mer än 200 kommuner. 2016 fick nära 16 000 personer kostnadsfri, konfidentiell och affärsmässig rådgivning. Över 7 000 företag startades. Efter tre år är 81 procent av företagen aktiva; under en procent har gått i konkurs. Detta gör verksamheten unikt framgångsrik. Verksamheten är i huvudsak näringslivsfinansierad. Bakom NyföretagarCentrum står Stiftelsen Svenska Jobs and Society.

NyföretagarCentrum är Sveriges ledande kraft för nyföretagande. Verksamheten finns i mer än 200 kommuner. 2016 fick nära 16 000 personer kostnadsfri, konfidentiell och affärsmässig rådgivning. Över 7 000 företag startades. Efter tre år är 81 procent av företagen aktiva; under en procent har gått i konkurs. Detta gör verksamheten unikt framgångsrik. Verksamheten är i huvudsak näringslivsfinansierad. Bakom NyföretagarCentrum står Stiftelsen Svenska Jobs and Society.