2017-09-08 14:00Pressmeddelande

Årets Mentor i Örebro län utsedd! Mentorskap kan avgöra ett lyckat företagande!

null

Tore Halvdansson har utsetts till Årets Mentor i kategorin nya företag och till Årets Mentor i kategorin tillväxtföretag har utsetts Fredrik Andershed. De utsågs under fredagen vid en ceremoni på Rådhuset i Örebro och prisutdelare var landshövdingen Maria Larsson och Almis VD Billy Bergåker. – Han har lagt ner hela sin själ i vårt företag, säger Tore Halvdanssons adepter. – Han har varit mycket professionell och effektiv, säger Fredrik Andersheds adept Mattias Mattsson. "Vi ko

"Vi kommer att växa i framtiden"

Årets mentor i kategorin nya företagare är Tore Halvdansson, som är VD förbilföretaget Jonsson Bil i Örebro. – Han har lagt ner hela sin själ i vårt företag och tar sig tid och känns som en i gänget, säger adepterna Malin Rodesten, Per Karlsson och Terje Hemstad, som driver Örebroföretaget Make a Brand, som arbetar med reklam- och profilprodukter. - Vi har fått ett mer hållbart företag, vi har en högre budget och omsättningen har ökat. Vi har blivit ett stabilt företag som kommer att växa i framtiden, säger adepterna.

"Han har förklarat vad som är viktigt i en VD-roll"

Årets mentor i kategorin tillväxtföretag är Fredrik Andershed, VD i företaget Exact Group, som är en leverantör av mätningstekniska tjänster i hela Europa. - Han har hjälpt mig med allt från medarbetarsamtal, målstyrning, organisatoriska funderingar och inte minst prioritering av min tid. Han har varit mycket professionell och effektiv och på ett okomplicerat sätt förklarat vad som är viktigt i en VD-roll, säger adepten Mattias Mattsson, som driver företaget VA-guiden Sverige. Det är en tjänst som ger information för dem som arbetar med VA-planering, dagvatten och små avlopp. - Vi har idag ett mer tydligt koncept, tydligare organisation och en stabil ekonomi. Omsättningen har ökat och företaget går med vinst, säger han.

Den nationella prisutdelningen för Årets Mentor för både befintliga och blivande företag i Sverige sker den 10 november i samband med mässan Eget Företag i Älvsjö.

Utmärkelsen delas ut av Almi Företagspartner och NyföretagarCentrum Sverige, som på uppdrag av Näringsdepartementet driver mentorprogram för blivande och befintliga företagare. Almi vänder sig till befintliga företag och NyföretagarCentrum till blivande entreprenörer, som är i uppstartsfas. Genom Almi och NyföretagarCentrum får en adept under ett år tillgång till en mentor som ställer upp ideellt. Varje år matchas mellan 1.500-2.000 mentorpar i de två mentorprogrammen.

Carina Lahall, affärsrådgivare Almi Mälardalen, mobil 076 147 48 90

Fredrik Andershed, Årets mentor tillväxtföretag, tel. 019 25 27 64

Mia Carlén, NyföretagarCentrum Örebro, mobil 070882 63 67

Tore Halvdansson, Årets mentor nya företag, tel. 070 529 00 21

NyföretagarCentrum Sverige
Ferkens Gränd 3, 111 30 Stockholm | tel 08-14 44 00
www
.nyforetagarcentrum.se | e-post mail@nyforetagarcentrum.se | fb: www.facebook.com/nyforetagarcentrum

NyföretagarCentrum är Sveriges ledande kraft för nyföretagande. Verksamheten finns i mer än 200 kommuner. 2016 fick nära 16 000 personer kostnadsfri, konfidentiell och affärsmässig rådgivning. Över 7 000 företag startades. Efter tre år är 81 procent av företagen aktiva; under en procent har gått i konkurs. Detta gör verksamheten unikt framgångsrik. Verksamheten är i huvudsak näringslivsfinansierad. Bakom NyföretagarCentrum står Stiftelsen Svenska Jobs and Society.

NyföretagarCentrum är Sveriges ledande kraft för nyföretagande. Verksamheten finns i mer än 200 kommuner. 2016 fick nära 16 000 personer kostnadsfri, konfidentiell och affärsmässig rådgivning. Över 7 000 företag startades. Efter tre år är 81 procent av företagen aktiva; under en procent har gått i konkurs. Detta gör verksamheten unikt framgångsrik. Verksamheten är i huvudsak näringslivsfinansierad. Bakom NyföretagarCentrum står Stiftelsen Svenska Jobs and Society.