2018-10-22 05:05Pressmeddelande

Årets Mentor Nya Företag utsedd i Uppsala län. Mentorskap kan avgöra ett framgångsrikt företagande!

John Christensen utsågs har utsetts av NyföretagarCentrum till Årets Mentor Nya Företag i Uppsala län. – John har hjälpt mig att bygga upp en strategisk plan kring mitt företag och hur jag kan utvecklas, säger hans adept Ludvig Hersan.

"Utan John hade jag haft svårt att överleva och förmodligen lagt ned"

Årets mentor Nya Företag John Christenson är en erfaren redovisningsekonom och har bred kompetens med bl a  verksamhetsutveckling och strategiskt arbete. - John har trott på mig när jag varit nere, frikostigt delat med sig av kontakter och tips och varit  ett enormt stöd när motivationen varit lägre, säger Ludvig Hersan. Han har närmare tre års erfarenhet av arbete som PT, och i sitt företag PT-Ludde, arbetar han med att coacha kunder både online som i gymmet/ utomhus.

– John hjälpte mig att lyfta blicken och röra mig mer mot den lukrativa onlinemarknaden där jag har en nationell marknad. Jag har utvecklats som företagare och fått mycket ny kunskap i frågor som rör driften av företaget, och företagets utveckling ser ljus ut då han hjälpt till med strategi, dels för nya tjänster (online, träningsresor) men också att hitta nya kunder.

Den nationella prisutdelningen för Årets Mentor i Sverige sker den 9 november i samband med mässan Eget Företag i Älvsjö.

Utmärkelsen delas ut av NyföretagarCentrum Sverige, som på uppdrag av Näringsdepartementet driver mentorprogram för blivande företagare. NyföretagarCentrums program riktar sig till blivande entreprenörer, som är i uppstartsfas. Genom NyföretagarCentrum får en adept under ett år tillgång till en mentor som ställer upp ideellt. Varje år matchas ca 550 - 600 mentorpar i mentorprogrammet runt om i landet. Mentorprogrammet har funnits sedan 2006 i regi av NyföretagarCentrum Sverige, och sedan starten har drygt 6 000 mentorpar startats.

Cilla Franzén, verksamhetsledare NyföretagarCentrum Uppsala, tel 070 - 955 40 40

John Christenson, Årets Mentor Nya Företag, tel 070- 895 89 25

NyföretagarCentrum är Sveriges ledande kraft för nyföretagande. Verksamheten finns i mer än 200 kommuner. 2017 fick mer än 16 000 personer kostnadsfri, konfidentiell och affärsmässig rådgivning. Över 7 000 företag startades. Efter tre år är 81 procent av företagen aktiva; under en procent har gått i konkurs. Detta gör verksamheten unikt framgångsrik. Verksamheten är i huvudsak näringslivsfinansierad. Bakom NyföretagarCentrum står Stiftelsen Svenska Jobs and Society.