2022-10-07 05:00Pressmeddelande

Jennie Cederholm Björklund blev Årets Mentor Nya Företag i Hallands län.

NyföretagarCentrum har utsett Årets Mentor Nya Företag i Hallands län

”Med Jennies hjälp har jag fått ta verktygen för att utveckla mitt företagande. ”

Jennie Cederholm Björklund har tilldelats utmärkelsen till Årets Mentor i Halland, efter att ha nominerats av sin adept Lena Riegnell. - Hon har varit fantastiskt, och hennes stöd har gett mig energi under tuffare stunder, säger Lena, Jennies adept. Med hjälp av mentorskapet har jag utvecklats som företagare, men också stärkt de kunskaper och egenskaper jag redan hade. Idag står jag stark i att jag kommer nå mina mål!

Jennie Cederholm Björklund driver idag Stios Utveckling AB, ett företag där hon erbjuder sina tjänster inom utbildning, verksamhets- och landsbygdsutveckling. Hon har lång erfarenhet som innovationsrådgivare, och har disputerat inom innovationsutveckling med fokus på entreprenörskap och hållbar landsbygdsutveckling, något som har kommit många potentiella och redan befintliga företagare till godo.

– Jennie har generöst delat med sig av både kunskaper, erfarenheter och sitt nätverk. Alltid mån om att utgå från där jag är med mina behov. Varvat stöd men att också utmanat mig på den nivå och i den omfattning jag behöver. Hon har  med mycket stort och varmt hjärta bemött mig, mina tvivel och idéer på ett mycket fint och stärkande sätt.  Det är en trygghet att ha något att bolla frågor med och vårt arbete har verkligen stärkt mitt självförtroende.

Jennies adept Lena Riegnell har en bakgrund som socionom och är legitimerad hälso- och sjukvårdskurator, men hon har också genomgått olika vidareutbildningar inom bl a motiverande samtal, reiki, hypnos mm. Med drygt 20 års erfarenhet av psykosocialt arbete och samtalsbehandling som kurator, startade hon 2020 företaget Liva Vitae.
Lena erbjuder i sitt företag en bredd av friskvårds- och hälsotjänster, allt ifrån
hypnoterapi/dynamisk emotionell terapi, motiverande samtal, stresshanteringskurs osv. Utöver detta kan hon agera konsult i process att hitta och upprätta ansökningar till fonder och stiftelser, till funktionsmedicinska och komplementära behandlingar eller utbildningar inom dessa områden.

- Året med Jennie har varit en fantastisk möjlighet, allra helst så som pandemin gav konsekvenser i vår bransch. Hennes kunskaper inom marknadsföring har utvecklat mitt arbete med sociala medier, hemsida, pitcha min verksamhet likväl som hur jag ska utforma min kommunikation mot kunderna.
Nu, efter vårt mentorskap, känner jag mig bättre rustad att kontakta och etablera samarbete med potentiella partners, men också genom att jag har en bredare verktygslåda vad gäller att sälja mina tjänster.

Jennie Cederholm Björklund var en av fyra mentorer som nominerats av adepter i NyföretagarCentrum Hallands mentorprogram. Nominerade var också Peter Grundstedt, Kjell Larsson och Arne Larsson.

Juryns motivering Årets Mentor Nya Företag:

Årets mentor Nya Företag Jennie Cederholm Björklund har genom stort engagemang, stöttning och utmanande frågor funnits där som ett viktigt stöd och ett bollplank för sin adept. Hon har generöst delat med sig av kunskaper, erfarenheter och nätverk. Med hjälp av Jennies stöd har adepten utvecklats som person och som företagare. Verktygen och affärsidén har vässats och utvecklats, och Lena känner sig tryggare i sin roll som företagare.

Den nationella prisutdelningen för Årets Mentor Nya Företag sker den 23 november i Nyföretagarhjälpens livesändning.

Utmärkelsen delas ut av NyföretagarCentrum Sverige, som driver mentorprogram för blivande och nya företagare. Genom NyföretagarCentrum får en adept under ett år tillgång till en mentor som ställer upp ideellt. Varje år matchas ca 600 mentorpar i mentorprogrammet runt om i landet.

Mentorprogrammet har funnits sedan 2006 i regi av NyföretagarCentrum Sverige, och sedan starten har drygt 9 000 mentorpar startats.

Carolina Landh, verksamhetsledare NyföretagarCentrum Halland, mobil 073 - 855 33 36

Jennie Cederholm Björklund,  Årets Mentor  i Hallands län, mobil 0705 - 845599 24 40

NyföretagarCentrum är Sveriges ledande kraft för nyföretagande. Verksamheten finns i mer än 225 kommuner. Under 2021 har 15 000 personer fått kostnadsfri, konfidentiell och affärsmässig rådgivning, 8 000 företag har startats. Efter tre år är 84 procent av företagen aktiva, adderas en mentor är överlevnaden 87%; under en procent har gått i konkurs. Detta gör verksamheten unikt framgångsrik. Verksamheten är i huvudsak näringslivsfinansierad. Bakom NyföretagarCentrum står Stiftelsen Svenska Jobs and Society.