2021-10-18 10:00Pressmeddelande

Årets Mentor Nya Företag i Stockholm län är Stefan Gunbrant! Mentorskap kan avgöra ett framgångsrikt företagande.

Stefan Gunbrant
Foto: Jan-Erik AlenbrandStefan Gunbrant Foto: Jan-Erik Alenbrand

"Han har fått mig att se saker jag inte hade tänkt på annars"

Stefan Gunbrant utses under tisdagen till Årets Mentor Nya Företag i Stockholms län. Priset delades ut av kommunstyrelsens ordförande Hanna Bocander vid en lunch på Djursholms slott.  – Stefan ställer frågor som får mig att tänka i banor jag inte tidigare haft en aning om, lyfter adepten Dennis Vahid.

”Han har gjort att jag och mina medgrundare vågar tro på vår idé och vår förmåga" Tillsammans med Navid Moein, NIklas Holmström och Diana Mosa har Dennis Vahid utvecklat och grundat Cruto. En app vars syfte är att leverera rekryterings- och jobbmatchningstjänster enklare och mer träffsäkert. Detta med hjälp av datadriven information bl a.

Dennis lyfter att utan Stefans och mentorskapet så hade uppstarten blivit jobbigare. "Alla diskussioner kring vad som är viktigt när man startar och driver bolag, har fått oss att se saker vi antagligen inte tänkt på annars". Utan hans djupa kunskap så hade resan mot att starta vårt företag inte varit lika smidig. Vi har fått hjälp med så mycket, alltifrån att skapa en ordentlig struktur, till att få ta del av ett enormt kontaktnät som kommer vara till stor hjälp för bolagets utveckling framåt.

Årets Mentor Stefan Gunbrant har genom en bred och djup komptens att dela med sig av till sina adepter. Arbetar i såväl stora som små organisationer och som egenföretagare bl a i Pro4u och Menabler, så besitter han kunskaper och erfarenheter som gör att han på en konstruktivt och utvecklande sätt kan hjälpa medarbetare såväl som nyföretagare framåt. Han är sedan flera år tillbaka en högt uppskattad mentor hos NyföretagarCentrum där många adepter med hjälp av Stefans vägledning, inspiration och stöd kunnat gå vidare tryggare och säkrare i sin roll som företagare.

Juryns motivering Årets Mentor Nya Företag:

"Årets Mentor Nya Företag, Stefan Gunbrant, har genom ett djupt engagemang, med en rak och ärlig inställning, med trygghet, stöttning och genom att generöst dela med att dela med sig av kunskaper, erfarenheter och nätverk, hjälpt adepterna att se nya perspektiv och lösningar på utmaningar, och fått dem att våga tro på sig själva och sin företagsidé, och att växa som personer och som företagare."

Den nationella prisutdelningen för Årets Mentor Nya Företag sker i samband med NyföretagarCentrums digitala mässa 10 - 11 november.

Utmärkelsen delas ut av NyföretagarCentrum Sverige, som finansierat av Tillväxtverket på uppdrag av Näringsdepartementet, driver mentorprogram för blivande och nya företagare. Genom NyföretagarCentrum får en adept under ett år tillgång till en mentor som ställer upp ideellt. Varje år matchas ca 600 mentorpar i mentorprogrammet runt om i landet.

Mentorprogrammet har funnits sedan 2006 i regi av NyföretagarCentrum Sverige, och sedan starten har drygt 8 100 mentorpar startats.

Annika Holst, verksamhetsledare NyföretagarCentrum Täby Danderyd Vallentuna, mobil 070 - 340 88 10

Stefan Gunbrant, Årets Mentor Nya Företag i Stockholm, mobil 073- 341 42 16

NyföretagarCentrum är Sveriges ledande kraft för nyföretagande. Verksamheten finns i mer än 200 kommuner. Under 2020 har 16 500 personer fått kostnadsfri, konfidentiell och affärsmässig rådgivning, 8 000 företag har startats. Efter tre år är 84 procent av företagen aktiva, adderas en mentor är överlevnaden 87%; under en procent har gått i konkurs. Detta gör verksamheten unikt framgångsrik. Verksamheten är i huvudsak näringslivsfinansierad. Bakom NyföretagarCentrum står Stiftelsen Svenska Jobs and Society.