2021-11-11 06:00Pressmeddelande

Fahrim Shirinzade blir Årets Mentor Nya Företag i Västmanlands län. Mentorskap kan avgöra ett framgångsrikt företagande!

NyföretagarCentrum utser Årets Mentor Nya Företag i Västmanlands län!

”Med hans stöd har jag blivit säkrare på mig själv som företagare"

Fahrim Shirinzade utses till Årets Mentor i Västmanland. - Han trodde på mig och såg möjligheter som jag själv inte anat, säger Fahrims adept Evelina Pettersson. Jag har honom att tacka för så mycket, säger Evelina.

Fahrim Shirinzade har hunnit med mycket som många bara skulle kunna drömma om. Med ett driv och kunskap tar han sig och andra framåt, och har alltid tid att hjälpa. Hans erfarenheter spänner brett, alltifrån Västerås högsta spa, en podcast, en rekryteringstjänst till Mothership Group där han och hans medgrundare skapat ett bolag där de investerar sin kompetens i olika projekt men även utför konkreta uppdrag och då inom marknadsföring. De har också ett medlemsbaserat co-working space, B721, med ett drygt 30-t platser.

– Han är så engagerad och oavsett vilken tid på dygnet eller under vilka omständigheter så möts man alltid med ett varmt leende och ett ordentligt välkomnande. Man känner sig aldrig i vägen eller besvärlig, säger Evelina Pettersson Fahrims adept.

Evelina har fram tills starten av sitt företag arbetat som mekaniker och inom reservdelar. Idag driver hon Coverplate. En produkt när man kan designa ett eget skydd som man sätter över nummerplåten. Det kan vara en logga, ett namn eller ett budskap. Fantasin sätter gränserna.

- Att starta företag under pandemin var en utmaning och mentorskapet med Fahrim hjälpte mig att komma vidare trots att det ibland kändes nattsvart när man inte kunde komma ut och genomföra visningar. Coverplate är ju lite av en klämma och känna vara. Men med stöd och peppning så har jag nått så långt! En ny hemsida finansiering och kanske viktigast av allt jag känner en trygghet och en säkerhet i att jag tar rätt beslut för mig och mitt företag eftersom jag fått kunskaper och verktyg för att driva det framåt.

Juryns motivering Årets Mentor Nya Företag:

Årets Mentor Nya Företag, Fahrim Shirinzade, delar generöst med sig av kunskaper, erfarenheter och nätverk, visar stort engagemang i sin adept och hens företag, utmanar, stöttar och motiverar – och alltid med ett varmt leende och mottagande. Med Fahrim vid sin sida har adepten kunnat parera pandemins påverkningar och kunna utvecklas snabbare som person och som företagare.

Den nationella prisutdelningen för Årets Mentor Nya Företag sker den 11 november vid mässan Eget Företag som genomförs digitalt.

Utmärkelsen delas ut av NyföretagarCentrum Sverige, som driver mentorprogram för blivande och nya företagare. Genom NyföretagarCentrum får en adept under ett år tillgång till en mentor som ställer upp ideellt. Varje år matchas ca 600 mentorpar i mentorprogrammet runt om i landet.

Mentorprogrammet har funnits sedan 2006 i regi av NyföretagarCentrum Sverige, och sedan starten har drygt 8 500 mentorpar startats.

Marianne Ohlsson, Mentorhandledare NyföretagarCentrum Lidköping, mobil 070 - 868 98 00

Fahrim Shirinzade , Årets Mentor Nya Företag i Västra Götalands län, mobil 072 - 251 10 01

NyföretagarCentrum är Sveriges ledande kraft för nyföretagande. Verksamheten finns i mer än 200 kommuner. Under 2020 har 16 500 personer fått kostnadsfri, konfidentiell och affärsmässig rådgivning, 8 000 företag har startats. Efter tre år är 84 procent av företagen aktiva, adderas en mentor är överlevnaden 87%; under en procent har gått i konkurs. Detta gör verksamheten unikt framgångsrik. Verksamheten är i huvudsak näringslivsfinansierad. Bakom NyföretagarCentrum står Stiftelsen Svenska Jobs and Society.