2021-10-01 10:00Pressmeddelande

Göran Modin har utsetts till Årets Mentor Nya Företag i Västernorrlands län. Mentorskap kan avgöra ett framgångsrikt företagande!

Göran Modin blir Årets Mentor Nya Företag i Västernorrland

” Han ställer frågor som får mig att tänka i banor som jag inte haft en aning om .”

Göran Modin utsågs under fredagen till Årets Mentor Nya Företag i Västernorrland. Priset delades ut av Lars Sörling, ordförande för NyföretagarCentrum Sundsvall Timrå Härnösand, och prisutdelningen ägde rum på Hotel Baltic. – Han ställer frågor som får mig att tänka i banor jag inte tidigare haft en aning om, lyfter Görans adept Maria Petersen.

”Han har fått mig att växa och min kunskap om hur man driver företag har utvecklats. ”

Maria Petersen är legitimerad sjuksköterska. Under 2020 etbalerades Curia Utbildning & Bemanning. Ett företag där hon dels skulle utbilda i hjärt- och lungräddning, första hjälpen och dels hyra ut sig själv som sköterska till kommun och region. "För egen del har pandemin inneburit ett tillfälligt skifte i vad som skulle få fokus. Min tanke innan pandemin var att utbildningarna skulle ha en större roll inom företaget. Med pandemin blev det naturligt att bemanningsdelen tog över."

Göran har varit ett fantastiskt stöd. Utan mentorskapet hade uppstarten blivit jobbigare. Genom all kunskap och de erfarenheter han delat med sig av så kommer jag att kunna leda mitt företag bättre, och undvika fallgroparna, säger Maria.

Hon beskriver också värdet av att ha någon mer erfaren som bollar och låter en ställa de frågor man har. "Med Görans stöd så har jag lärt mig om alltifrån att vikten med avtal och vad som står skrivet i dessa, till vad som är viktigt att efterfråga i en affärsrelation.  Hans genuina intresse för mentorskapet och för vår bransch är beundransvärd, och det är guld värt att ha någon som honom vid sin sida. Bättre mentor kan man inte få!

Årets Mentor Göran Modin har många strängar på sin lyra. I grunden revisor men arbetar sedan många år som regionansvarig säljare på Profina. Han är också en återkommande och uppskattad mentor inom NyföretagarCentrums mentorprogram.

Juryns motivering Årets Mentor Nya Företag:

Årets Mentor Nya Företag Göran Modin, har med stort engagemang, med hjälp av kunskaper, erfarenheter och kontakter, varit ett värdefullt stöd för adepten under uppstarten. Genom goda exempel, stöttning och utmanade frågor har adepten vuxit och utvecklats till en självgående företagare som kunnat anpassa och leda företaget igenom pandemin och dess konsekvenser.

Den nationella prisutdelningen för Årets Mentor Nya Företag sker i samband med NyföretagarCentrums digitala mässa 10 - 11 november.

Utmärkelsen delas ut av NyföretagarCentrum Sverige, som finansierat av Tillväxtverket på uppdrag av Näringsdepartementet, driver mentorprogram för blivande och nya företagare. Genom NyföretagarCentrum får en adept under ett år tillgång till en mentor som ställer upp ideellt. Varje år matchas ca 600 mentorpar i mentorprogrammet runt om i landet.

Mentorprogrammet har funnits sedan 2006 i regi av NyföretagarCentrum Sverige, och sedan starten har drygt 8 100 mentorpar startats.

Per Dahlquist, mentorhandledare NyföretagarCentrum Sundsvall Timrå Härnösand, mobil 070 - 585 39 29

Göran Modin, Årets Mentor Nya Företag i Västernorrland, mobil 070 - 996 86 18

NyföretagarCentrum är Sveriges ledande kraft för nyföretagande. Verksamheten finns i mer än 200 kommuner. Under 2020 har 16 500 personer fått kostnadsfri, konfidentiell och affärsmässig rådgivning, 8 000 företag har startats. Efter tre år är 84 procent av företagen aktiva, adderas en mentor är överlevnaden 87%; under en procent har gått i konkurs. Detta gör verksamheten unikt framgångsrik. Verksamheten är i huvudsak näringslivsfinansierad. Bakom NyföretagarCentrum står Stiftelsen Svenska Jobs and Society.