2021-11-01 15:00Pressmeddelande

Caxton Njuki blev Årets Mentor Nya Företag i Södermanlands län. Mentorskap kan avgöra ett framgångsrikt företagande!

"Han fick mig att gå från att VILJA göra skillnad till att GÖRA skillnad på riktigt!"

Caxton Njuki utsågs under måndagen till Årets Mentor Nya Företag i Södermanlands län under sändningen av VardagsBOOST. Caxton Njuki nominerades av sin adept Jessika Sillanpää.  – Caxton är en fantastisk lyssnare samtidigt som han ställer de där jobbiga frågorna, de som får mig att utvecklas, lyfter Jessika.

”Han förstår verkligen hur det är och vad som krävs. En förebild som gjort resan själv"

Sedan 2009 driver Caxton Njuki Caxton Sports Management, ett företag där han erbjuder sina tjänster som föreläsare, moderator, konfrencier men framförallt så upptar coachande en stor del av hans företagande. Med en bakgrund som idrottsman är coachning inom idrott, främst då tennis, specialiteten, men han coachar även politiker, medarbetare inom företag osv. En fantastisk inspiratör och förebild som ger generöst av sin kunskap, sina erfarenheter och sin tid till människor han möter. Flera gånger mentor för nyföretagare, han sitter i ett antal styrelser bl a NyföretagarCentrums och han engagerar sig i UF-företag. Man märker att Caxton älskar att arbeta med och ihop med människor, säger Jessika.

Jessika Sillanpää flyttade som 15-åring från Dalarna till Stockholm för att satsa på sin dröm och bli dansare. Hon gick på Fryshusets gymnasium, hon var med i ensamblen  i The Voice Streetdance team, blev antagen till en högre utbildning inom dans och åkte runt om i världen på olika tävlingar. Livet såg ljust ut. Sen plötsligt vände det och hennes pappa åkte in i fängelse pga mordförsök på hennes mamma. Detta leder till några år med erfarenheter som kommer att bli grunden för Jessikasstory som startas 2020.

- För att hjälpa andra i min sits vill jag berätta min historia så att de kan ta stöd ur mina erfarenheter och komma vidare, säger Jessika. Hon erbjuder i Jessikasstory föreläsningar och workshops bl a med hjälp av dansen. Många av de som hittills fått hjälp är ungdomar och unga vuxna som varit med om liknande erfarenheter, men också mammor som har barn som sitter inne. I sitt företag kan hon hjälpa till och sätta ord på känslorna men framförallt höja rösten för andra.

- Caxton har varit ett enormt stöd under starten. Jag hade ju ingen aning om vad som krävs för att driva företag, men det är så tryggt med honom där bakom. Han peppar och stöttar, han pushar och han delar glädje och utmaningar med mig. Och väldigt ofta så fick man tips om bra personer att kontakta. Resan har blivit så mycket tryggare med hjälp av honom. Nu känner jag att världen står öppen och det finns inga gränser för hur långt jag kan nå. Nästa plan för mig är att skapa utbildningsmaterial och kurser och paketera för att kunna sälja in bl a till skolor.

Juryns motivering Årets Mentor Nya Företag:

Genom ett djupt engagemang, ett aldrig sinande stöd, genom att generöst dela med sig av kunskaper, erfarenheter och kontakter, har adepten gått från att VILJA göra skillnad till att GÖRA skillnad på riktigt. Hon har stärkts som person och som företagare och företaget är redo för att ta steget till den nationella och globala scenen.
Med en blandning av utmanande frågor, vägledande råd likväl som att dela framgångar och glädje så har adepten hittat lösningar på företagets utmaningar och hon själv har fått en förebild och en vän för livet.

Årets Mentor Nya Företag i Södermanland är Caxton Njuki!

Den nationella prisutdelningen för Årets Mentor Nya Företag sker i samband med NyföretagarCentrums digitala mässa 11 november.

Utmärkelsen delas ut av NyföretagarCentrum Sverige, som finansierat av Tillväxtverket på uppdrag av Näringsdepartementet, driver mentorprogram för blivande och nya företagare. Genom NyföretagarCentrum får en adept under ett år tillgång till en mentor som ställer upp ideellt. Varje år matchas ca 600 mentorpar i mentorprogrammet runt om i landet.

Mentorprogrammet har funnits sedan 2006 i regi av NyföretagarCentrum Sverige, och sedan starten har drygt 8 500 mentorpar startats.

BIrgit Båvner, verksamhetsledare NyföretagarCentrum Östra Sörmland, 070 - 340 88 10

Caxton Njuki, Årets Mentor Nya Företag i Södermanland, 073 - 992 63 26

NyföretagarCentrum är Sveriges ledande kraft för nyföretagande. Verksamheten finns i mer än 200 kommuner. Under 2020 har 16 500 personer fått kostnadsfri, konfidentiell och affärsmässig rådgivning, 8 000 företag har startats. Efter tre år är 84 procent av företagen aktiva, adderas en mentor är överlevnaden 87%; under en procent har gått i konkurs. Detta gör verksamheten unikt framgångsrik. Verksamheten är i huvudsak näringslivsfinansierad. Bakom NyföretagarCentrum står Stiftelsen Svenska Jobs and Society.