2021-11-08 16:00Pressmeddelande

Eva-Marie Vernersdotter Ryan utsedd till Årets Mentor Nya Företag i Dalarna 2021!

"Hennes energi har hjälpt oss att orka fortsätta framåt"

Eva-Maria Vernersdotter Ryan har idag utsetts till Årets Mentor Nya Företag i Dalarna län. Hon deltar som mentor hos NyföretagarCentrum Mellersta Dalarna och nominerades av adepterna Sara Jonsson & Kalle Mattsson, Green Light Ljuskonstförening.  – Ett av de mest utmanande åren har vi kunnat vända till något positivt tack vare vår fantastiska mentor!, lyfter Kalle.

”Hennes kunskap, erfarenhet och kontakter hjälpte oss nå ut och skapa flera samarbeten."

Pandemin blev en utmaning då Kalle och Sara ännu var i uppstartsfasen av sin verksamhet.  Med sina erfarenheter från service och media och storytelling så ville de i sitt företag skapa en ny sorts utomhusupplevelser med ljuskonst för olika event.

Det var enormt tufft att starta företag under pandemin, dessutom med turism- och eventinriktning. Att då också vara tvungen att ha alla möten digitalt var en enorm utmaning, säger Kalle. Att få Eva-Marie som mentor under ett år, och kunna diskutera möjligheter och utmaningar med var en enorm möjlighet. Ibland känns det som utan Eva-Marie så hade vi antagligen gett upp våra planer på företag. Kalle betonar att året har inneburit utveckling både som personer och som företagare, de har kunnat vända svagheter till styrkor, och arbetat mycket på kommunikation och att hantera utmaningar konstruktivt.  Kalle betonar hur Eva-Maries tålamod och optimism har gett dem energi när allt känns tungt, de har funnit en balans mellan privatliv och företagande, och det tunga pandemiåret har slutat i något positivt där man haft sina första stora projekt.

Eva-Marie Vernersdotter Ryan har en gedigen erfarenhet av företagande från hotell och turism, och nu senast som rekryterare hos Nxtjobb. Med ärlighet och träffsäkra råd, med värme och generositet skapar hon potential för sina adepter att utvecklas och växa personligt, som företagare och företaget i sig.

Juryns motivering Årets Mentor Nya Företag:

Eva-Marie har genom ett djupt engagemang, med en rak och ärlig inställning och genom att generöst dela med att dela med sig av kunskaper, erfarenheter och nätverk har hon hjälpt adepterna Kalle och Sara parera de utmaningar som mött dem under uppstarten och funnit nya lösningar. Med positivitet och trygghet har hon hjälpt dem utvecklas och växa och också finna den viktiga balansen mellan privatliv och företagande.

Den nationella prisutdelningen för Årets Mentor Nya Företag sker i samband med NyföretagarCentrums digitala mässa 11 november.

Utmärkelsen delas ut av NyföretagarCentrum Sverige, som finansierat av Tillväxtverket på uppdrag av Näringsdepartementet, driver mentorprogram för blivande och nya företagare. Genom NyföretagarCentrum får en adept under ett år tillgång till en mentor som ställer upp ideellt. Varje år matchas ca 600 mentorpar i mentorprogrammet runt om i landet.

Mentorprogrammet har funnits sedan 2006 i regi av NyföretagarCentrum Sverige, och sedan starten har drygt 8 500 mentorpar startats.

Mathias Bergqvist, verksamhetsledare NyföretagarCentrum Mellersta Dalarna, mobil 070-461 42 71

Eva-Marie Vernersdotter Ryan, Årets Mentor Nya Företag i Dalarna, mobil 073 - 82131 77

NyföretagarCentrum är Sveriges ledande kraft för nyföretagande. Verksamheten finns i mer än 200 kommuner. Under 2020 har 16 500 personer fått kostnadsfri, konfidentiell och affärsmässig rådgivning, 8 000 företag har startats. Efter tre år är 84 procent av företagen aktiva, adderas en mentor är överlevnaden 87%; under en procent har gått i konkurs. Detta gör verksamheten unikt framgångsrik. Verksamheten är i huvudsak näringslivsfinansierad. Bakom NyföretagarCentrum står Stiftelsen Svenska Jobs and Society.