2021-09-09 16:30Pressmeddelande

Paula Gullbing har utsetts till Årets Mentor Nya Företag i Blekinge län. Mentorskap kan avgöra ett framgångsrikt företagande!

Årets Mentor i Blekinge, Paula Gullbing. Årets Mentor i Blekinge, Paula Gullbing.

Paula Gullbing blir Årets Mentor Nya Företag i Blekinge

” Genom mentorskapet är jag tryggare i min roll och jag har verktygen för att företaget står tryggt och stabilt trots pandemin .”

Paula Gullbing utsågs under torsdagen till Årets Mentor Nya Företag i Blekinge. Prisutdelningen ägde rum på Marinmuseum Karlskrona. – Livet som nyföretagare är en djungel för någon som man lätt kan gå vilse i och då är det ovärderligt att ha någon som kan ge råd utan någon baktanke, och som ser saker ur ett annat perspektiv!, summerar Paulas adept Sarah Bruze sitt mentorskap.

”Hon är oerhört engagerad och hjälper till så man får balans mellan livet som privatperson och som företagare. ”

Sarah Bruze har en bred erfarenhet som journalist och copywriter, och har arbetat med TV, radio och tidningar likväl som på byrå, men kände att hon ville ha kontroll över hur mycket hon skulle arbeta, var, när och med vilka kunder. I augusti 2020 öppnade Bze Bee, där hon erbjuder sina tjänster både till stora och små kunder. Det är allt ifrån texter för stora kampanjer, byggprojekt och samhällsinformation, till radiojinglar, reklamfilmer och webbtexter.   "Jag har haft den stora förmånen att ha haft fullt upp från start. Med pandemin kom behovet av satsningar mot webben och uppdragen har rullat på bättre än förväntat. I och med pandemin blev mycket arbetsmöten digitala och jag har kunnat spara in restid. Tid som har kunnat läggas på existerande och nya uppdrag.

Det har varit skönt att ha Paula som stöd. Utan mentorskapet hade uppstarten blivit jobbigare. Företagandet finns i blodet men Paula som ett oberoende bollplank har varit viktig. Hennes klocka råd och hennes insikt i hur privatlivet och rollen som företagare hänger ihop har gjort att jag har balans i livet, säger Sarah.

Hon beskriver också värdet av att ha någon mer erfaren som bollar och låter en ställa de frågor man har. "Med Paulas stöd har jag insett att jag kan så mycket mer än vad jag trodde. Och hon har fått mig att våga ta betalt, för min tid, för min kunskap och för min erfarenhet. Jag önskar att alla hade en Paula i sitt liv!

Årets Mentor Paula Gullbing har många strängar på sin lyra. Hon är mental coach, har föreläsningar och utbildningar och är en uppskattad moderator och konferencier. Hon har en bred erfarenhet av att arbeta med såväl organisationer som privatpersoner likväl som elitidrottare. Man kan få hjälp med självledarskap, kommunikation, ledarskap, teamutveckling mm.

Juryns motivering Årets Mentor Nya Företag:

Årets Mentor Nya Företag, Paula Gullbing,  har genom stort engagemang, lyhördhet,  med kunskaper, erfarenheter och stöd, varit en ovärderlig hjälp under uppstarten. Med hjälp av whiteboard, penna, varm choklad och en stor dos humor har Paulas stöd hjälpt Sarah att utvecklas till en trygg, självgående företagare. Och hon och företaget har fått en stabil struktur för framtiden.

Den nationella prisutdelningen för Årets Mentor Nya Företag sker i samband med NyföretagarCentrums digitala mässa 10 - 11 november.

Utmärkelsen delas ut av NyföretagarCentrum Sverige, som finansierat av Tillväxtverket på uppdrag av Näringsdepartementet, driver mentorprogram för blivande och nya företagare. Genom NyföretagarCentrum får en adept under ett år tillgång till en mentor som ställer upp ideellt. Varje år matchas ca 600 mentorpar i mentorprogrammet runt om i landet.

Mentorprogrammet har funnits sedan 2006 i regi av NyföretagarCentrum Sverige, och sedan starten har drygt 8 100 mentorpar startats.

Malin Bornerheim, verksamhetsledare NyföretagarCentrum Karlskrona, mobil 0708 -29 85 70

Paula Gullbing, Årets Mentor Nya Företag i blekinge, mobil 073-767 24 76

NyföretagarCentrum är Sveriges ledande kraft för nyföretagande. Verksamheten finns i mer än 200 kommuner. Under 2020 har 16 500 personer fått kostnadsfri, konfidentiell och affärsmässig rådgivning, 8 000 företag har startats. Efter tre år är 84 procent av företagen aktiva, adderas en mentor är överlevnaden 87%; under en procent har gått i konkurs. Detta gör verksamheten unikt framgångsrik. Verksamheten är i huvudsak näringslivsfinansierad. Bakom NyföretagarCentrum står Stiftelsen Svenska Jobs and Society.