2020-11-02 17:01Pressmeddelande

NyföretagarCentrum och Almi har utsett Årets Mentorer i Östergötland!

Idag mottog Håkan Ström priset som Årets Mentor Nya Företag i Östergötland. Han nominerades av sin adept Jan Pettersson, TEAB.Idag mottog Håkan Ström priset som Årets Mentor Nya Företag i Östergötland. Han nominerades av sin adept Jan Pettersson, TEAB.

Håkan Ström har utsetts till Årets Mentor Nya Företag i Östergötland av NyföretagarCentrum, och Åke Rolf till Årets Mentor Utveckla Företag av Almi.

Vid en digital prisutdelning under måndagen utsågs Håkan Ström till Årets Mentor Nya Företag och Åke Rolf, Årets Mentor Utveckla Företag i Östergötlands län. -  Håkans yrkes- och företagskunskap har hjälpt oss att nå mål vi haft för att på kort tid utveckla och bygga upp ett företag som är en spelare att räkna med på den östgötska marknaden, säger Håkans adept Janne. – Jag är otroligt tacksam över Åkes engagemang och den erfarenhet som han har delat med sig av, säger Åke Rolfs adept Torbjörn. Årets mentorer visar hur mycket det betyder att ha mentorer som bollplank för företag som både startar och utvecklas, säger Kristin Ericsson på NyföretagarCentrum Västra Östergötland och Pernilla Asmundsson, Almi Företagspartner, som representerar de två organisationerna som utsett Årets Mentor i länet.

Håkan Ströms adept: - Håkan har frikostigt delat med sig av sina kunskaper och erfarenheter. Med hjälp av hans kompetens och nätverk står vi stabilare med vårt företag trots en mycket snabb tillväxt och vår brist på erfarenhet av att driva företag, säger Jan Pettersson som tillsammans med sina kompanjoner driver TEAB - Total Entreprenad i Motala AB, i Motala, Linköping och Norrköping.

Årets Mentor Nya Företag Håkan Ström har en gedigen bakgrund inom byggbranschen där han under många år drev Håkan Ström Byggnads AB.

Åke Rolfs adept: - Åke har varit ett bra bollplank och har hjälpt mig att identifiera hinder i min verksamhet som vi arbetat med. Jag har känt mig trygg med Åke och kunnat prata om stort som smått. Att ha en mentor som bollplank och som ser verksamheten ur ett annat perspektiv har varit mycket värdefullt, säger Torbjörn Andersson som driver företaget Söderköpings Energi & VVS:

Årets mentor Utveckla Företag  Åke Rolf har en bakgrund från IT-branschen och har drivit företag i många år.

Juryns motivering till utmärkelsen av Håkan Ström som Årets Mentor Nya Företag:

Håkan Ström har utsetts till Årets Mentor Nya Företag i Östergötlands län. Genom lyhördhet och engagemang har Håkan som mentor generöst delat med sig av kunskaper, erfarenheter och nätverk. Adepten har härigenom fått en stabil grund i sitt nyföretagande och utvecklats till en kompetent ledare som skapat ordning, reda och struktur i sitt företag som växer så det knakar i både personal och omsättning.

Juryns motivering till utmärkelsen av Åke Rolf som Årets Mentor Utveckla Företag:

Åke Rolf har utsetts till Årets Mentor Utveckla Företag inom Almi Företagspartner i Östergötlands län. Med ett stort engagemang har Åke delat med sig av sina värdefulla kunskaper och erfarenheter. Mentorn har på ett genuint sätt stöttat adepten som lett till utveckling både i företaget och hos adepten.

Den nationella prisutdelningen för Årets Mentor Nya Företag 2020 i Sverige sker den 9 december i samband med NyföretagarCentrum Sveriges digitala mässa.

Utmärkelsen delas ut av NyföretagarCentrum Sverige, som på uppdrag av Näringsdepartementet driver mentorprogram för blivande företagare. NyföretagarCentrums program riktar sig till blivande entreprenörer, som är i uppstartsfas. Genom NyföretagarCentrum får en adept under ett år tillgång till en mentor som ställer upp ideellt. Varje år matchas ca 600 mentorpar i mentorprogrammet runt om i landet. Mentorprogrammet har funnits sedan 2006 i regi av NyföretagarCentrum Sverige, och sedan starten har drygt 7 500 mentorpar startats.

Kristin Ericsson, NyföretagarCentrum Västra Östergötland, mobil 070-339 15 57

Håkan Ström, Årets Mentor Nya Företag, NyföretagarCentrum mobil 070-664 92 99

Pernilla Asmundsson, Almi Företagspartner Östergötland, mobil 076-866 91 90

Åke Rolf, Årets Mentor Utveckla Företag, Almi Företagspartner Östergötland mobil 070-566 56 55

NyföretagarCentrum är Sveriges ledande kraft för nyföretagande. Verksamheten finns i mer än 200 kommuner. 2019 fick 16 000 personer kostnadsfri, konfidentiell och affärsmässig rådgivning. 6 500 företag startades. Efter tre år är 84 procent av företagen aktiva, adderas en mentor är överlevnaden 87%; under en procent har gått i konkurs. Detta gör verksamheten unikt framgångsrik. Verksamheten är i huvudsak näringslivsfinansierad. Bakom NyföretagarCentrum står Stiftelsen Svenska Jobs and Society.