2019-10-18 04:00Pressmeddelande

Årets Mentor utsedd i Stockholms län. Mentorskap kan avgöra ett framgångsrikt företagande!

NyföretagarCentrum  har utsett Årets Mentor Nya Företag!

”Tack vare Karins stöd har jag kunnat undvika flera fallgropar ”

Karin Lindvall, vd, Veteranpoolen i Södertälje, Salem, Nykvarn m fl, har utsetts till Årets Mentor Nya Företag i Stockholms län. Det skedde på torsdagen i en ceremoni vid Huddinge Business Club. - Hon ställer de rätta frågorna som leder till att jag får nya insikter och kommer på kreativa lösningar på problem eller utmaningar, säger Karins adept Pia Hedenblad. Ett år med Karin som mentor har verkligen rustat mig som företagare, mitt företag går bra och det finns en hälsosam balans mellan entreprenörskap och fritid.

Karin Lindvall är VD och en av två grundare av Veteranpoolen med verksamhet alltifrån Botkyrka-Huddinge till Nyköping, Eskilstuna och Katrineholm. Hon har tidigare erfarenhet från läkemedelsbranschen men i samband med Astra Zenecas avveckling av personal i Södertälje startade hon och kollegan Kristin Bladh Ström Veteranpoolen, en bemanningstjänst där pensionärer utför uppdrag åt företag och privatpersoner.

- Karins oförtruteliga engagemang, hennes generositet med kontakter, kunskaper och erfareneheter har stärkt mig i min roll som företagare, säger adepten Pia Hedenblad. Våra samtal är alltid givande mycket tack vare hennes förmåga att ställa rätt frågor som gör att jag själv hittar fram till de kreativa lösningar som behövs.

Pia Hedenblad har tidigare arbetat med försäljning, marknadsföring och ledarskap inom IT. För drygt ett år sedan valde hon att ta klivet och starta eget för att kunna jobba med sin pension, trädgårdar och odling. Idag driver hon Hedenblads Trädgård & Design där hon hjälper kunder att skapa en trädgård/ ett grönområde som passar deras önskemål och skötselnivå och på ett sätt som ger hållbarhet.

- Hade jag vetat om tidigare att denna hjälpen fanns att få så hade jag startat eget mycket tidigare, säger Pia Hedenblad. Jag har fått så mycket stöd av Karin. VI har satt mål och aktiviteter som sedan följs upp, samtalen har lett till nya affärsmöjligheter och idag kan  jag se hur mitt företag genom Karins stöd med struktur, fokus och affärsutveckling går bra.

Juryns motivering Årets Mentor Nya Företag: Jag har blivit tryggare i min roll som egen företagare tack vare mentorskapet

Årets mentor Nya Företag Karin Lindvall har, med stort engagemang, genom en fin balans av stöd och utvecklande, utmanande frågor kombinerat med stor kunskap och gedigen erfarenhet, hjälpt sin adept att utvecklas och bli tryggare som person och som företagare. Tack vare Karins engagerade stöd och generösa erbjudande av nätverk har företagets start varit snabbare och stabilare och adepten har fått balans mellan entreprenörskap och fritid.

Den nationella prisutdelningen för Årets Mentor Nya Företag sker den 8 november i samband med mässan Eget Företag i Älvsjö.

Utmärkelsen delas ut av NyföretagarCentrum Sverige, som i samarbete med Tillväxtverket på uppdrag av Näringsdepartmenetet driver mentorprogram för blivande och nya företagare. Genom NyföretagarCentrum får en adept under ett år tillgång till en mentor som ställer upp ideellt. Varje år matchas ca 600 mentorpar i mentorprogrammet runt om i landet.

Mentorprogrammet har funnits sedan 2006 i regi av NyföretagarCentrum Sverige, och sedan starten har drygt 6 500 mentorpar startats.

Therese Käck, Nationellt ansvarig Mentor Eget Företag, NyföretagarCentrum, mobil 070 - 678 79 75

Karin Lindvall, Årets Mentor Nya Företag i Stockholm, mobil 070 - 226 53 71

NyföretagarCentrum är Sveriges ledande kraft för nyföretagande. Verksamheten finns i mer än 200 kommuner. 2018 fick 16 000 personer kostnadsfri, konfidentiell och affärsmässig rådgivning. 6 500 företag startades. Efter tre år är 84 procent av företagen aktiva; under en procent har gått i konkurs. Detta gör verksamheten unikt framgångsrik. Verksamheten är i huvudsak näringslivsfinansierad. Bakom NyföretagarCentrum står Stiftelsen Svenska Jobs and Society.