2020-11-20 07:01Pressmeddelande

Årets Mentor Nya Företag utsedd i Västernorrland. Mentorskap kan avgöra ett framgångsrikt företagande!

Erik Sjölander har utsetts till Årets Mentor Nya Företag i Västernorrland.

”Hans stöd har lagt en grund som jag och mitt företag kommer ta med oss hela vägen”

Erik Sjölander har utsetts till Årets Mentor Nya Företag i Västernorrland. Det skedde vid en ceremoni under fredagen.  – Jag har vuxit otroligt mycket som person och som företagare, summerar Eriks adept Patrik Falk sitt mentorår.

”Idag är jag en nästan självgående företagare tack vare Eriks villkorslösa hjälp”

Patrik Falk har lång erfarenhet inom försäljning likväl av fastighetsbranschen. 2019 startade han med kompanjonen Simon Ödmark företaget SPRENT där de erbjuder fastighetsuthyrning till företag runt om i landet.

"Med Erik som mentor har vår uppstart gått så mycket smidigare," säger Patrik.  Vi hade aldrig varit där vi är idag utan hans hjälp. Han besitter erfarenheter, kunskaper och kontakter som gjort att oavsett om det gäller min roll som företagare eller att hantera kontakter med myndigheter och kunder, så har det skapats en stabil grund som gör att vi kan växa utan stopp i en svajig tid. Hans ödmjukhet, hans villkorslösa stöd och engagemang har gjort mig att jag gått från noll erfarenhet i företagande till att känna mig nästan självgående. Bäst av allt är att idag efter mentorskapets slut inser jag att jag inte bara fick en mentor och utveckling av mig själv och mitt företag, jag har vunnit en god vän. Den kanske högsta vinsten av alla, säger Patrik Falk, SPRENT AB.

Årets Mentor Erik Sjölander driver företager Fisk & Vattenvård i Norrland AB och arbetar där med att inventera fiskebestånden i svenska vattendrag.  Utöver sitt arbete som företagare har han också en bred kunskap och erfarenhet genom sitt engagemang i Småföretagarnas Riksförbund där han är näringspolitisk talesman.

Juryns motivering Årets Mentor Nya Företag:

Årets Mentor Nya Företag, Erik Sjölander,  har med ödmjukhet och lyhördhet, genom sitt enorma engagemang, med kunskaper, erfarenheter och kontakter inom många områden, varit en ovärderlig hjälp under uppstarten. Med hjälp av Eriks stöttning och vägledning har adepten utvecklats till en självgående företagare och företaget fått en struktur för en stabil tillväxt.

Den nationella prisutdelningen för Årets Mentor Nya Företag sker i samband med NyföretagarCentrums mässa Eget Företag som sker digitalt 9 december.

Utmärkelsen delas ut av NyföretagarCentrum Sverige, som i samarbete med Tillväxtverket på uppdrag av Näringsdepartmenetet driver mentorprogram för blivande och nya företagare. Genom NyföretagarCentrum får en adept under ett år tillgång till en mentor som ställer upp ideellt. Varje år matchas ca 600 mentorpar i mentorprogrammet runt om i landet.

Mentorprogrammet har funnits sedan 2006 i regi av NyföretagarCentrum Sverige, och sedan starten har drygt 7 500 mentorpar startats.

Lars Sörling, ordförande NyföretagarCentrum Sundsvall Timrå Härnösand, mobil 070 - 306 44 41

Per Dahlquist, mentorhandledare NyföretagarCentrum Sundsvall Timrå Härnösand, mobil 070 - 585 39 29

Erik Sjölander, Årets Mentor Nya Företag i Västernorrland, mobil 070 - 628 21 10

NyföretagarCentrum är Sveriges ledande kraft för nyföretagande. Verksamheten finns i mer än 200 kommuner. 2019 fick 16 000 personer kostnadsfri, konfidentiell och affärsmässig rådgivning. 6 500 företag startades. Efter tre år är 84 procent av företagen aktiva, adderas en mentor är överlevnaden 87%; under en procent har gått i konkurs. Detta gör verksamheten unikt framgångsrik. Verksamheten är i huvudsak näringslivsfinansierad. Bakom NyföretagarCentrum står Stiftelsen Svenska Jobs and Society.