2023-09-23 05:00Pressmeddelande

Michael Hofstedt Årets Mentor Nya Företag i Södermanlands län!

Michael hjälpte nytt företag att bli lönsamt snabbare!

Michael Hofstedt har utnämnts till Årets Mentor Nya Företag i Södermanland samt Västra Sörmland. Genom NyföretagarCentrums mentorprogram har han stöttat adepten Kajsa Ekengren och hennes företag Gr8meal Vingåker till att utveckla både erbjudande och kundunderlag.

MIchael Hofstedt har mer än 20 års erfarenhet från restaurangbranschen och drev under många år en egen restaurang. Efter att nyligen ha sålt denna förmedlar han nu sina kunskaper och erfarenheter kring mat som lärare inom Hem- och Konsumentkunskap utöver att generöst dela med sig av av sin kunskap till hans adepter.

– Michael har funnits där i vått och torrt! Han är så engagerad och det märks tydligt att han gör detta för att ham vill se mig växa, inte för att han måste. Under mitt år med Michael har både jag och företaget nått längre än vad jag tidigare drömde om. Det är en tuff bransch och genom bollande med Michael och hans generositet med kontakter, har jag t ex både breddat mitt erbjudande och  fått en större kundkrets. Det första målet jag satte tillsammans med Michael var att jag skulle börja ta ut lön något som realiserades innan halva året gått. Michael har visat på lösningar och möjligheter i en tuff bransch, men han har också lagt stor vikt på att jag skulle skapa balans emellan privatliv och företagande. Likväl som stärkas i min roll som arbetsgivare. Det är fantastiskt att få möjligheten att ha någon vid sin sida som utan motkrav finns vid din sida och firar segrarna tillsammans med dig, men som också stöttar när det är tufft, säger Kajsa Ekengren som driver Gr8meal Vingåker.

Michael Hofstedt fick ta emot priset som Årets Mentor under Nyföretagardagen i Katrineholm under fredagförmiddagen.

- Utmärkelsen Årets Mentor visar betydelsen av att få en mentor som bollplank både för adeptens utveckling som entreprenören och för hens företag, säger Patrik Holm, verksamhetsledare för NyföretagarCentrum Västra Sörmland.

Juryns motivering av utmärkelsen till Michael Hofstedt:

Michael Hofstedt har utsetts till Årets mentor Nya Företag för att han genom stort engagemang och mycket glädje, generöst delat med sig av kunskaper, erfarenheter och nätverk. Med Michaels stöd har adepten Kajsa  utvecklats som person och som företagare, och företaget har utvecklats i snabb takt och idag har man flera återkommande kunder och når långt utanför Vingåkers gränser.

Om mentorprogrammet

Den nationella prisutdelningen för Årets Mentor Nya Företag sker den 6 december. Utmärkelsen delas ut av NyföretagarCentrum Sverige, som finansierat av Tillväxtverket på uppdrag av Näringsdepartementet, driver mentorprogram för blivande och nya företagare. Genom NyföretagarCentrum får en adept under ett år tillgång till en mentor som ställer upp ideellt. Varje år matchas ca 600 mentorpar i mentorprogrammet runt om i landet.
Mentorprogrammet har funnits sedan 2006 i regi av NyföretagarCentrum Sverige, och sedan starten har drygt 9 500 mentorpar startats.

För mer information, kontakta:

Patrik Holm, verksamhetsledare, NyföretagarCentrum Västra Sörmland

Michael Hofstedt, Årets Mentor Nya Företag i Södermanland