2023-10-26 16:00Pressmeddelande

Mathias Palmer Årets Mentor Nya Företag i Värmland!

Mathias hjälpte nytt företag att våga satsa!

Mathias Palmer, LEDtec AB, har utnämnts till Årets Mentor Nya Företag i Värmlands län. Genom NyföretagarCentrums mentorprogram har han stöttat adepten Annika Lettenström och företaget Mellora Marin i uppstarten.

Mathias  har en lång bakgrund inom underhållningsindustrin, och gedigna erfarenheter inom förhandling, marknadsföring och försäljning, entreprenörskap och affärsutveckling. Sedan 2010 driver han LEDtec som hyr ut och säljer LED och LCD skärmar. Kunskaper och erfarenheter som Annika Lettenström, Mellora Marin fått ta del av under det senaste året inom ramen för NyföretagarCentrum Södra Värmland.

Mentorskapet med Mathias har varit extremt värdefullt. Att ha en person som frågar hur det går och bryr sig utan att det finns några baktankar är en stor trygghet. Man vet att han är mitt stöd för min skull. Det strukturerade förfarandet med träffar med mentorn och nätverksträffar skapar förutsättningar för att kunna utvecklas, säger Annika Lettenström. Mentorskapet med Mathias blev extra viktigt när hon tog steget från en trygg anställning till att driva Mellora Marin på heltid. I företaget erbjuder hon dels båtcharter men också kurser.
- Att ge sig in i den nya värld som företagandet innebar blev tryggare med Mathias vid min sida. Samtidigt känner jag också hur min kompetens höjts när det gäller olika delar som försäljning, marknadsföring, avtalsskrivning mm. Att ha någon att bolla med har gjort att jag kunnat komma vidare när det ibland tagit stopp. Samtidigt så har han också vågat ställa frågor som utmanar mig att tänka till för att ta kliv framåt.

– Det är med stolthet och glädje som vi delar ut priset till Årets Mentor. Deras gemensamma resa visar att mentorskap kan ge så mycket och vara avgörande för ett framgångsrikt företagande, säger Lisa Gärdt, verksamhetsledare hos NyföretagarCentrum Värmland.

Juryns motivering av utmärkelsen till Mathias Palmer:

Genom att generöst dela med sig av kunskaper, erfarenheter, nätverk och tid, med humor och ärlighet. Genom att balansera mellan att utmana och stötta, så har Mathias Palmer hjälpt sin adept, att utvecklas som person och som företagare på den osäkra resan från anställd till egenföretagare. Med hjälp av mentorskapet står Annika idag tryggare i sin roll som företagare.

Om mentorprogrammet
Den nationella prisutdelningen för Årets Mentor Nya Företag sker 6 december. Utmärkelsen delas ut av NyföretagarCentrum Sverige, som finansierat av Tillväxtverket på uppdrag av Näringsdepartementet, driver mentorprogram för blivande och nya företagare. Genom NyföretagarCentrum får en adept kostnadsfritt under ett år tillgång till en ideell mentor. Årligen matchas ca 600 mentorpar runt om i landet, och sedan starten 2006 har drygt 9 500 nya företag fått hjälp av en mentor från NyföretagarCentrum. Ca 60% av dessa har grundats/ drivs av kvinnliga företagare.

För mer information, kontakta:
Lisa Gärdt, verksamhetsledare, NyföretagarCentrum Södra Värmland lisa.gardt@nyforetagarcentrum.se

Mathias Palmer, Årets Mentor Nya Företag i Värmlands län
mathias@ledtec.se