2023-09-25 08:00Pressmeddelande

NyföretagarCentrum har utsett Årets Mentor i Jönköpings län!

Årets Mentor Stefan Erixson med adepten Karim TahaÅrets Mentor Stefan Erixson med adepten Karim Taha

NyföretagarCentrum Jönköping har sedan 2007 drivit mentorprogram med stöd från Tillväxtverket. Sedan starten har över 300 adepter fått hjälp och stöd via sin mentor vilket har hjälpt dem att få en stabilare start med snabbare utveckling. Mentorernas uppdrag är på ideell basis. Varje år utses Årets Mentor som har chans att gå vidare och bli Årets Mentor i Sverige.

Priset till Årets Mentor 2023 går till Stefan Erixson, Gränna. Han har under året varit mentor till två adepter varav den ena är Karim Taha som nominerat Stefan. Karims nominering lyder så här:

”Stefan har stöttat mig på ett sätt som visar på ett stort engagemang och intresse för att få mig att uppnå mina ambitioner. Han har ställt rätt frågor längs vägen viket indikerar på att han är skicklig, ansvarsfull och rätt person för att bli vald som Årets Mentor 2023. Min mentor har agerat professionellt och genuint hela mentorprogrammet och har helhjärtat stöttat mig i uppstartfasen. Han har byggt ett förtroende sinsemellan oss, varit en tillgänglig och lyhörd mentor som vill ens bästa. Sist men inte minst vill jag belysa och lyfta Stefans goda förmågor till att ha utvecklat mig som person och entreprenör. Han har gett mig mod, kunskap, verktyg och nycklar som jag kommer bära med mig resten av livet. Min mentor är en stor del av min framtida entreprenörsresa.”

Stefan Erixson, Gränna, är en av våra drygt 30 uppskattade mentorer. Stefan har lång erfarenhet som av försäljning och att bygga upp en verksamhet från start inom bilhandel.

”Det är spännande att få vara med i en process där en person satsar på sitt företag och se den utveckling som adepten gör på ett år. Mentorskap handlar mycket om att lyssna in, få företagaren att lyfta blicken och titta framåt samt att ställa frågor så företagaren går ur sin komfortzon och utvecklas. Att få insikt i vitt skilda och för mig nya branscher ger både en utmaning men också värdefull kunskap.”

Karim, 29 år, Jönköping, som har arbetat både inom restaurang och träningsbranschen, startade sitt företag hösten 2022 för att tillverka funktionell och hälsosam frysmat. Den första produkten som lanseras är en hälsosam pizza men det kommer att bli fler produkter framöver, alla kommer att säljas i dagligvaruhandeln.

”Min mentor Stefan har varit helt avgörande för att jag har kommit dit jag är idag. Mentorskapet är ett utmärkt stöd i uppstarten och gör att utvecklingen går snabbare och bättre än om jag varit själv. Jag har fått andra perspektiv och någon att bolla utmaningar med. Hälsa och bra kost har varit ledstjärnor när mina produkter tagits fram och vill vara ett hälsosamt alternativ i frysdisken. Jag rekommenderar alla som startar eget att söka till mentorprogrammet.”

Om mentorprogrammet
Den nationella prisutdelningen för Årets Mentor Nya Företag sker i en livesändning i december. Utmärkelsen delas ut av NyföretagarCentrum Sverige, som finansierat av Tillväxtverket på uppdrag av Näringsdepartementet, driver mentorprogram för blivande och nya företagare. Genom NyföretagarCentrum får en adept under ett år tillgång till en mentor som ställer upp ideellt. Varje år matchas ca 600 mentorpar i mentorprogrammet runt om i landet.

Mentorprogrammet har funnits sedan 2006 i regi av NyföretagarCentrum Sverige, och sedan starten har drygt 9 500 mentorpar startats.

För mer information, kontakta:
Anna Bjarnle, verksamhetsledare, NyföretagarCentrum Karlskrona anna.bjarnle@nyforetagarcentrum.se

Stefan Erixson, Årets Mentor Nya Företag i Jönköpings län 0708-103325

Karim Taha, Falgo AB 0723-220177