2023-10-04 16:00Pressmeddelande

Maria Svensson Wiklander Årets Mentor Nya Företag i Jämtlands län!

Maria Svensson Wiklander, Årets Mentor Nya Företag 2023 i Jämtland, flankerad av adepterna Alexzandra Edström och Maria Huczkowsky, Ungdomsstöd i Jämtland och mentorhandledare Catarina Espmark, NyföretagarCentrum Jämtland HärjedalenMaria Svensson Wiklander, Årets Mentor Nya Företag 2023 i Jämtland, flankerad av adepterna Alexzandra Edström och Maria Huczkowsky, Ungdomsstöd i Jämtland och mentorhandledare Catarina Espmark, NyföretagarCentrum Jämtland Härjedalen

Maria hjälpte nytt företag att våga satsa!

Maria Svensson Wiklander har utnämnts till Årets Mentor Nya Företag i Jämtlands län. Genom NyföretagarCentrums mentorprogram har hon stöttat adepterna Alexandra Edström & Maria Huczkowsky med deras nystartade företag Ungdomsstöd i Jämtland.

Maria Svensson Wiklander har lång och bred erfarenhet inom näringsliv och företagande efter att bl a ha startar flera egna. Idag driver hon bl a Gomorron Östersund, the Remote Lab men hon är också exempelvis styrelsemedlem hos Destination Östersund. Maria har breda kunskaper från en mängd branscher som är till glädje för hennes adepter, och under ett år är det nu Ungdomsstöd i Jämtland som fått ta del av hennes kunskap.

– Maria har varit ett enormt stöd. När vi har tvivlat på oss själva så har hon funnits där, och fått oss att tro på oss själva igen!  Hon är fantastiskt engagerad och genuint intresserad av det vi gör. Vi har fått hjälp med allt ifrån kunskaper inom ledarskap och företagande, hur visualisera hur delmål och huvudmål leder mot vårt syfte. Likväl som att hon gett oss verktyg att sätta fokus på rätt saker och inte fastna i negativitet. Med hjälp av hennes generositet med både kunskaper, erfarenheter och nätverk så står vi trygga som företagare och på vägen framåt, säger Maria Huczkowsky, som tillsammans med Alexzandra Edström driver Ungdomsstöd i Jämtland.

Maria och Alexzandra har lång erfarenhet från verksamheter inom SoL och LSS, och med utbildningar inom ledarskap, KBT, MI, lågaffektivt bemötande mm så startade de 2022 sitt företag där de bl a genom öppenvårdsinsatser, boendestöd, öppenvård mm hjälper ungdomar som hamnat i destruktiva mönster att hitta en väg framåt.

– Det är med stolthet och glädje som vi delar ut priset till Årets Mentor varje år. Deras gemensamma resa visar att mentorskap kan ge så mycket och vara avgörande för ett framgångsrikt företagande, säger Catarina Espmark, mentorhandledare på NyföretagarCentrum Jämtland Härjedalen.

Juryns motivering av utmärkelsen till Maria Svensson Wiklander:

Årets mentor Nya Företag Maria Svensson Wiklander har med stort engagemang, genuint intresse och glädje varit ett värdefullt stöd för adepterna, och fått dem att tro på sig själva. Hon har generöst delat med sig av kunskaper, erfarenheter och nätverk, och inspirerat till ett mindset som kommer bära dem in i framtiden. Med hjälp av Marias stöd har adepterna utvecklats både som personer och företagare.
Om mentorprogrammet

Den nationella prisutdelningen för Årets Mentor Nya Företag sker i en livesändning i december. Utmärkelsen delas ut av NyföretagarCentrum Sverige, som finansierat av Tillväxtverket på uppdrag av Näringsdepartementet, driver mentorprogram för blivande och nya företagare. Genom NyföretagarCentrum får en adept under ett år tillgång till en mentor som ställer upp ideellt. Varje år matchas ca 600 mentorpar i mentorprogrammet runt om i landet.
Mentorprogrammet har funnits sedan 2006 i regi av NyföretagarCentrum Sverige, och sedan starten har drygt 9 500 mentorpar startats.

För mer information, kontakta:

Catarina Espmark, mentorhandledare, NyföretagarCentrum Jämtland Härjedalen

Maria Svensson Wiklander, Årets Mentor Nya Företag i Jämtlands län