2022-11-17 12:00Pressmeddelande

Kristian Lidin utsedd till Årets Mentor i Dalarna!

Årets Mentor Nya Företag i Dalarna Kristian LidinÅrets Mentor Nya Företag i Dalarna Kristian Lidin

NyföretagarCentrum har utsett Årets mentor i Dalarnas län:

Kristian Lidin utsedd till Årets Mentor Nya Företag 2022

- Kristian har på ett mycket pedagogiskt vis hjälpt mig framåt i mitt företagande. Genom våra diskussioner så har jag fått många nya insikter om mig själv och som företagare, säger Erja Halonen, Kristians adept. Utmärkelsen Årets Mentor visar betydelsen av att få en mentor som bollplank för entreprenören och hens företag, säger Therese Nielsen på NyföretagarCentrum Norra Dalarna.

Kristian Lidin är sedan ett antal år mentor i NyföretagarCentrums program. Han arbetar idag som produktutvecklingschef på Sokigo, och har lång erfarenhet från produkt- och affärsutveckling, främst inom teknik/ IT men också förändringsledning, ledarskap, organisationsutveckling. Hans breda erfarenheter och kunskaper har under åren kommit till stor nytta för både kunder och för adepterna.

Erja Halonen heter adepten som nominerat Kristian:
Erja har en bakgrund som förskollärare men 2020 sadlade hon om och startade  Erjas Vipso. I sitt företag erbjuder hon sina tjänster som ordningskonsult men också konsult när det gäller systemet med kapselgarderob. Genom föreläsningar, studiecirklar och hembesök kan man ta del av hennes erbjudande.
- Det har varit en fantastisk möjlighet att arbeta med Kristian. Han är lugn och balanserar på ett bra sätt att peppa och utmana mig när vi möts, säger Erja. Han motiverar mig att våga! Han är alltid där för mig, pushar mig framåt utan att styra. Ger generöst av sin tid och så många delar har fallit på plats under vårt arbete tillsammans. Jag har blivit mer strategisk och litar mer på mig själv och att jag kommer att lyckas. Rent konkret så har det hänt massor när det gäller IT-sidan, ny hemsida och fler digitala lösningar.

Juryns motivering av Nyföretagarcentrum till utmärkelsen av Kristian Lidin:
Årets mentor Nya Företag Kristian Lidin har genom sitt stora engagemang, med stöttning och lösningsinriktade frågor funnits där som ett viktigt stöd och ett bollplank för sin adept utifrån hennes tankar och funderingar. Han har generöst delat med sig av kunskaper, erfarenheter och nätverk. Med hjälp av Kristians stöd har adepten Erja utvecklats som person och som företagare och ser en ljus framtid för sig och sitt företag.

Om mentorprogrammet
Den nationella prisutdelningen för Årets Mentor Nya Företag sker i samband med Nyföretagarhjälpens livesändning 23 nov.  Utmärkelsen delas ut av NyföretagarCentrum Sverige, som finansierat av Tillväxtverket på uppdrag av Näringsdepartementet, driver mentorprogram för blivande och nya företagare. Genom NyföretagarCentrum får en adept under ett år tillgång till en mentor som ställer upp ideellt. Varje år matchas ca 600 mentorpar i mentorprogrammet runt om i landet.
Mentorprogrammet har funnits sedan 2006 i regi av NyföretagarCentrum Sverige, och sedan starten har drygt 9 000 mentorpar startats.

För mer information, kontakta:
Therese Nielsen, NyföretagarCentrum Västmanland, telefon 073 - 020 80 79
Kristian Lidin, Årets Mentor Nya Företag, mobil 070 – 999 90 53

NyföretagarCentrum är Sveriges ledande kraft för nyföretagande. Verksamheten finns i mer än 225 kommuner. Under 2021 har 15 000 personer fått kostnadsfri, konfidentiell och affärsmässig rådgivning, 8 000 företag har startats. Efter tre år är 84 procent av företagen aktiva, adderas en mentor är överlevnaden 87%; under en procent har gått i konkurs. Detta gör verksamheten unikt framgångsrik. Verksamheten är i huvudsak näringslivsfinansierad. Bakom NyföretagarCentrum står Stiftelsen Svenska Jobs and Society.