2023-06-02 09:21Pressmeddelande

Nyföretagandet - fortsatt fall i maj

e-handel.jpg

Nyföretagandet fortsatte att falla mycket kraftigt i maj, visar Nyföretagarbarometern som publiceras av NyföretagarCentrum Sverige.

Samtliga län visade fortsatt minskat nyföretagande. Totalt gick nyföretagandet ned i maj med -24,4 % jämfört med maj 2022. Störst var nedgången nu i Jönköpings län med -39,9 %. Norrbotten och Jämtland tappar minst med en nedgöng på -10,6%.

- Det är mycket oroväckande att nyföretagandet fortsätter falla så kraftigt, Såväl jobben, jämställdheten, integrationen som skatteintäkterna påverkas av lägre nyföretagande. Åtgärder från regeringen att stärka supportsystemet för nyföretagandet behövs, säger Harry Goldman, vd, NyföretagarCentrum Sverige.