2023-01-04 06:00Pressmeddelande

Nyföretagandet - föll under 2022, men plus i december!

Nyföretagandet föll under helåret 2022 med 5,9% jämfört med 2021. Det visar Nyföretagarbarometern från NyföretagarCentrum Sverige, som bygger på statistik från Bolagsverket. 74 090 nya företag registrerades totalt under året.

– Det blev många fler än vi vågade hoppas på, säger Harry Goldman, VD, NyföretagarCentrum Sverige. Nyföretagandet har pendlat mycket kraftigt under hela 2022. Kriget i Ukraina med ökade energipriser, högre räntor och inflation har medfört att stor osäkerhet funnits för de som startar företag.

– I december kom ändå en strimma ljus i decembermörkret. Årets sista månad hamnade på ett litet plus med 1,2%. Även om vi ser fram emot ljusare tider är det för tidigt att hävda att vändningen här är bestående. Sverige har under lång tid haft ett allt för lågt nyföretagande jämfört med andra länder. Vi behöver årligen betydligt fler nya företag om Sverige ska ha en ljusare framtid, säger Harry Goldman.

NyföretagarCentrum är Sveriges ledande kraft för nyföretagande. Verksamheten finns i mer än 225 kommuner. Under 2021 har 15 000 personer fått kostnadsfri, konfidentiell och affärsmässig rådgivning, 8 000 företag har startats. Efter tre år är 84 procent av företagen aktiva, adderas en mentor är överlevnaden 87%; under en procent har gått i konkurs. Detta gör verksamheten unikt framgångsrik. Verksamheten är i huvudsak näringslivsfinansierad. Bakom NyföretagarCentrum står Stiftelsen Svenska Jobs and Society.