2023-02-03 06:30Pressmeddelande

Nyföretagandet på minus också i januari

Antalet nyregistrerade företag minskade även under årets första månad, visar Nyföretagarbarometern som sammanställs av NyföretagarCentrum Sverige med statistik från Bolagsverket.

6 950 nya företag startades i landet, vilket är en minskning med 4,8%, jämfört med januari 2022. Nio län, låg precis som i december månad, på plus och tolv län på minus. Men några län, som Jämtland tog ett ordentligt kliv framåt. Stockholm låg fortfarande på minus och tappar ytterligare i januari.

– Att nyföretagandet fortsätter sjunka i Sverige är inte överraskande. Högre arbetslöshet och fler konkurser med minskat nyföretagande, är ingen bra kombination. Med fler nya företag kommer fler jobb, skatteintäkter och välstånd. Det statliga supportsystemet för nyföretagandet borde därför ses över, säger Harry Goldman, VD NyföretagarCentrum Sverige.