2022-10-05 14:23Pressmeddelande

Nyföretagandet rasar

Nyföretagandet föll kraftigt i september. Det visar Nyföretagarbarometern som sammanställs av NyföretagarCentrum Sverige, med siffror från Bolagsverket.

Det kraftiga fall som nu blev på - 24,9 %, jämfört med september 2021, visar att osäkerheten om framtiden upplevs som fortsatt stor. Alla län i landet minskar nu utom Norrbotten. På helåret är tillbakagången för hela landet dock fortfarande måttlig. Stockholm uppvisar ett fall på nära 30 % och Jämtland rasar nu med minus 50 %. Starka plussiffror fanns dock för Jämtland i augusti.

– Den fortsatta osäkerheten och volatiliteten borde leda till att den nya regeringen agerar snabbt med åtgärder för att stabilisera ekonomin och nyföretagandet. Låt oss hoppas att så sker!, säger Harry Goldman, Vd NyföretagarCentrum Sverige.

NyföretagarCentrum är Sveriges ledande kraft för nyföretagande. Verksamheten finns i mer än 225 kommuner. Under 2021 har 15 000 personer fått kostnadsfri, konfidentiell och affärsmässig rådgivning, 8 000 företag har startats. Efter tre år är 84 procent av företagen aktiva, adderas en mentor är överlevnaden 87%; under en procent har gått i konkurs. Detta gör verksamheten unikt framgångsrik. Verksamheten är i huvudsak näringslivsfinansierad. Bakom NyföretagarCentrum står Stiftelsen Svenska Jobs and Society.