2022-11-02 10:51Pressmeddelande

Nyföretagandet rasar

Det blev ett kraftigt fall för nyföretagandet i oktober visar Nyföretagarbarometern från NyföretagarCentrum Sverige, med statistik från Bolagsverket. Nyföretagandet sjönk med 28,8% jämfört med oktober 2021.

- Osäkerheten är fortsatt stor för de som startar företag, säger Harry Goldman, VD NyföretagarCentrum Sverige. Nyföretagandet minskade nu i landets alla län.

- Prishöjningarna gör att många väntar eller helt avstår att starta. Det stora fall vi sett nu under hösten kräver åtgärder från regeringen, i synnerhet då konkurserna även ökar, avslutar Harry Goldman.

Nyföretagarbarometern - Nyregistrerade företag per län ​oktober 2022​. Jämförelse föregående år / Bolagsverket​.

Nyföretagarbarometern - Sverige​. Nyregistrerade företag 2022 jämfört med motsvarande period 2021 / Bolagsverket​.

Nyföretagarbarometern - Sverige​. Nyregistrerade företag 2016 till 2022 jämfört med motsvarande period / Bolagsverket​.

NyföretagarCentrum är Sveriges ledande kraft för nyföretagande. Verksamheten finns i mer än 225 kommuner. Under 2021 har 15 000 personer fått kostnadsfri, konfidentiell och affärsmässig rådgivning, 8 000 företag har startats. Efter tre år är 84 procent av företagen aktiva, adderas en mentor är överlevnaden 87%; under en procent har gått i konkurs. Detta gör verksamheten unikt framgångsrik. Verksamheten är i huvudsak näringslivsfinansierad. Bakom NyföretagarCentrum står Stiftelsen Svenska Jobs and Society.