2021-10-25 09:00Pressmeddelande

Årets Nyföretagare utsedd i Karlskrona. Ernes Barucija, Eco Elektro - en ny stjärna på företagarhimlen!

Årets Nyföretagare 2021 i Karlskrona Ernes Barucija flankerad av Johan Edlund, ordförande NyföretagarCentrum Karlskrona och Malin Bornerheim, verksamhetsledare NyföretagarCentrum Karlskrona.Årets Nyföretagare 2021 i Karlskrona Ernes Barucija flankerad av Johan Edlund, ordförande NyföretagarCentrum Karlskrona och Malin Bornerheim, verksamhetsledare NyföretagarCentrum Karlskrona.

Han förlorade jobbet pga pandemin - nu skapar han arbete för sig själv och för andra!

NyföretagarCentrum Karlskrona har utsett Ernes Barucija till Årets Nyföretagare 2021. Ernes driver företaget Eco Elektro i Blekinge, där han erbjuder deras tjänster till företag och till privata kunder.

När pandemin slog till våren 2020 var Ernes en av många som förlorade arbetet. Byggverksamheten stannade av och som nyanställd så var han först i tur att gå. När han såg efterfrågan hos gamla kunder på hans tjänster som elektriker så tog han steget att starta Eco Elektro i Blekinge.

Ernes har lång erfarenhet som elektriker och alla behörigheter som behövs för yrket. I oktober startade han och företaget har fått en flygande start.

Allt har gått så fort, förfrågningarna strömmar in. I februari blev jag arbetsgivare när en kille anställdes. I juli var det dags för en till.” säger Ernes.

Även om han hade de yrkesmässiga kunskaperna och erfarenheterna så var företagande något nytt och okänt. Ernes såg möjligheterna och tog hjälp dels med rådgivning hos NyföretagarCentrum, men under året har han också deltagit i mentorprogrammet, där han haft Ann Blaschke som mentor under ett år.

Ernes första år som företagare gick i raketfart! Samtidigt så var han väldigt mån om att arbeta målmedvetet och har strukturerat upp verksamheten från början. Allt för att kunna växa organiskt och stabilt. Målet var ju att skapa sysselsättning för andra, och efter ett halvår var han redan där”, berättar Ernes mentor Ann Blaschke.

Han har bevisat att fokus på kvalitet, integritet och lyhördhet för kundens behov lönar sig. Med ett gott renommé behåller man kunderna och nya strömmar till.

Jag vill att kunderna ska känna sig trygga med oss som företag. Vi försöker återkoppla så fort vi kan, och släpper inte jobbet förrän leveransen är felfri. Nöjda kunder är verkligen den bästa reklamen. Är kunden nöjd så rekommenderar de oss vidare”

Närmast är planen att fortsätta att utveckla verksamheten, och Ernes har också en dialog med en gymnasieskola för att kunna erbjuda lärlingsplatser. Det är svårt för många på yrkesprogram att komma ut i yrkeslivet och bristen på lärlingsplatser gör ofta att av en klass på elteknikutbildningen så är det få som kommer arbeta som elektriker.

NyföretagarCentrum Karlskrona utser Ernes Barucija, Eco Elektro,  till Årets Nyföretagare 2021 med följande motivering:

Årets Nyföretagare i Karlskrona är en entreprenör som med imponerade energi, med målmedvetenheten, fötterna på jorden och ett stort hjärta, på kort tid gått från uppstartsfrågor till att han nu har flera anställda. Med ett driv och med en struktur för tillväxt så verkar det inte finnas någon gräns för vart han kan nå.

Företagshimlen har fått en ny stjärna som vi ser fram emot att följa!

NyföretagarCentrum är Sveriges ledande kraft för nyföretagande. Verksamheten finns i mer än 200 kommuner. Under 2020 har 16 500 personer fått kostnadsfri, konfidentiell och affärsmässig rådgivning, 8 000 företag har startats. Efter tre år är 84 procent av företagen aktiva, adderas en mentor är överlevnaden 87%; under en procent har gått i konkurs. Detta gör verksamheten unikt framgångsrik. Verksamheten är i huvudsak näringslivsfinansierad. Bakom NyföretagarCentrum står Stiftelsen Svenska Jobs and Society.