2020-12-16 14:17Pressmeddelande

Pixid AB, Årets Nyföretagare Sverige 2020

Sedan Årets Nyföretagare 2020 går i år till Pleurat Hajrullahu och Afrim Pllana med Pixid AB. De får ut behov för att snabbt och skickligt kunnat ställa om sin reklambyrå till ett tillverkningsföretag, där produkten är ett ergonomiskt skyddsvisir med unika egenskaper. Produkten är CE-godkänd och nu väntar export till 23 länder.

PLeurat Hajrullahu kontaktade NyföretagarCentrum i Sundsvall för rådgivning när han skulle starta sitt företag.

- På NyföretagarCentrum fick jag utmärkt stöd från min rådgivare, men det var framför allt i programmet Mentor Eget Företag som det lyfte. Min mentor Anders Forsman var ett jättebra stöd, ställde de rätta frågorna och introducerade mig till det lokala näringslivet.

- Årets Nyföretagare har utsetts av NyföretagarCentrum Sverige i många år, säger Harry Goldman, VD för NyföretagarCentrum Sverige. Vinnarna är alla utmärkta exempel på nystartade hållbara företag som har gud tillväxtpotential. Gemensamt för vinnarna är att de genom sitt företagande tillför något nytt: affärsmodell; social- eller grön hållbarhet; nya branscher eller innovationer.

- Vad som gör årets vinnare unik är med den snabbhet man ställde om på grund av Corona, trots att den nystartade verksamheten hade en helt annan inriktning.

Motivering:
”Pixid AB var en helt nystartad reklambyrå med profilprodukter när Covid 19 slog till. Ägarna Pleurat Hajrullahu och Afrim Pllana ställde snabbt om verksamheten till en tillverkningsföretag för plastvisir till vården; en unik anpassning till den rådande C19-situationen. Det ergonomiska visiret är sedan CE-märkt, och nu väntar export till ett flertal länder.

NyföretagarCentrum är Sveriges ledande kraft för nyföretagande. Verksamheten finns i mer än 200 kommuner. Under 2020 har 17 500 personer fått kostnadsfri, konfidentiell och affärsmässig rådgivning. 7 500 företag startats. Efter tre år är 84 procent av företagen aktiva, adderas en mentor är överlevnaden 87%; under en procent har gått i konkurs. Detta gör verksamheten unikt framgångsrik.