2021-06-17 04:00Pressmeddelande

Klaus Wollny utsedd till Årets Nyföretagare 2020 av NyföretagarCentrum Väst!

Årets Nyföretagare i Väst; Klaus Wollny, Ramnebergs FastighetsserviceÅrets Nyföretagare i Väst; Klaus Wollny, Ramnebergs Fastighetsservice

Årets Nyföretagare Klaus skapar arbete - för sig själv och för andra!

NyföretagarCentrum Väst har utsett Klaus Wollny från Vänersborg till Årets Nyföretagare 2020. Klaus driver företaget Ramnebergs Fastighetsservice, där han erbjuder företag, bostadsrättsföreningar, kommuner m fl tjänster som fastighetsservice, snöskottning och skötsel av grönytor.

Klaus exemplifierar en nyföretagare som vill växa och utvecklas. Han också insett vikten av ett stödjande nätverk för att övervinna utmaningar och svårigheter. Tack vare hårt och målmedvetet arbete har han idag tre anställda utöver sig själv. En heltid och två deltid. Han har bevisat att fokus på kvalitet, integritet och lyhördhet för kundens behov lönar sig. Med ett gott renommé strömmar kunderna stadigt till. Klaus kontaktade NyföretagarCentrum Väst för att få hjälp med starten av sitt företag.

Min affärsidé och tjänsterna jag skulle erbjuda hade jag koll på, men med hjälp av Petra Arlebo på NyföretagarCentrum blev uppstarten enklare och smidigare” säger Klaus.

Utöver rådgivningen har Klaus också tagit del av NyföretagarCentrums nationella mentorprogram för nyföretagare. Petra matchade Klaus med den erfarna företagaren Håkan Patrikson, som blev hans mentor under ett år.

“Vi har tillsammans satsat på en stegvis utveckling av företaget i balans med vardagligt familjeliv. Det har varit en förmån att få följa Klaus med nyckelorden kvalitet och kundnöjdhet i fokus” berättar Håkan Patrikson.

Under många år som anställd funderade han på att starta sitt eget företag, där han ville fokusera mer på kvalitet och större kundfokus.

"Det är otroligt hur mycket energi du får från att göra vad du gillar. Många trodde att jag var galen som startade eget företag. Det är ensamt ibland, men med stöd från NyföretagarCentrum och min mentor Håkan har jag nu ett företag med nöjda kunder”

Närmast är planen att fortsätta att utveckla verksamheten, att sätta upp ett kontor där han och kollegorna kan samlas mellan arbetsuppgifterna och därmed även skapa en bättre samhörighet. Det kommer att främja vår effektivitet och kvalitet.

NyföretagarCentrum Väst utser Klaus Wollny i Vänersborg till Årets Nyföretagare 2020 med följande motivering:

“Med en tydlig målsättning från start har Klaus Wollny byggt ett företag som satsar på långvariga kundrelationer som bygger på tillit. Hårt arbete, struktur och framförhållning har bidragit till att han lyckats hitta nya kunder och dessutom vinna en stor och viktig upphandling. Företaget har idag fyra anställda och växer kontinuerligt med fler kunder.”

NyföretagarCentrum är Sveriges ledande kraft för nyföretagande. Verksamheten finns i mer än 200 kommuner. Under 2020 har 16 500 personer fått kostnadsfri, konfidentiell och affärsmässig rådgivning, 8 000 företag har startats. Efter tre år är 84 procent av företagen aktiva, adderas en mentor är överlevnaden 87%; under en procent har gått i konkurs. Detta gör verksamheten unikt framgångsrik. Verksamheten är i huvudsak näringslivsfinansierad. Bakom NyföretagarCentrum står Stiftelsen Svenska Jobs and Society.