2024-06-05 11:32Pressmeddelande

Rättelse! Nyföretagandet minskade i maj.

nyföretagandet backar i maj

OBS! I tidigare pressmeddelande kom felaktiga siffror med. Pressmeddelande är nu korrigerat.

Nyföretagandet minskade åter i maj i landet med 9,5% jämfört med maj föregående år. Det visar NyföretagarCentrum Sveriges Nyföretagarbarometer. I april ökade nyföretagandet något men nu sjunker det åter tillbaka. Stockholms län visar fortfarande minussiffror. I topp för månaden finns nu Kronobergs län med en ökning med 17,7%.

• Nyföretagandet är på minus för 2024 och till detta färre starter än motsvarande månad förra året, säger Harry Goldman, VD NyföretagarCentrum Sverige. - De mycket stora svängningarna för de olika länen finns också kvar. Samtidigt kan ändå visst hopp skönjas.
  • Genom NyföretagarCentrums rådgivningsinsatser kan utvecklingen av nyföretagandet ses snabbare än i offentlig statistik. Vi ser hos NyföretagarCentrum också  ett tapp i maj, dock inte lika kraftigt, varför hopp finns att nyföretagandet vänder under året, säger Harry Goldman.

NyföretagarCentrum är Sveriges ledande kraft för nyföretagande. Verksamheten finns i mer än 225 kommuner. Under 2023 har 12 000 personer fått kostnadsfri, konfidentiell och affärsmässig rådgivning, 6 000 företag har startats. Efter tre år är 84% av företagen aktiva, adderas en mentor är överlevnaden 87%, och under en procent har gått i konkurs. Detta gör verksamheten unikt framgångsrik. Verksamheten är i huvudsak näringslivsfinansierad. Bakom NyföretagarCentrum står Stiftelsen Svenska Jobs and Society.