2022-11-30 14:32Pressmeddelande

PublicInsight öppnar den offentliga marknaden för landets nyföretagare - till ett värde av 107 mkr i timmen

Småföretagens genväg till ökad omsättning och bättre resultat i tuffa tider stavas offentliga affärer. Mitt i alla ekonomiska utmaningar ökar intresset för att hitta fram till de offentliga affärerna. Landets alla nyföretagare ges nu möjligheten att få hjälp med att hitta – fatta och vinna de offentliga affärerna som gör skillnad.

Samarbetet innebär att landets NyföretagarCentrum får tillgång till PublicInsights kunskap om hur den offentliga marknadens affärer fungerar. PublicInsight kommer också att erbjuda både nya och gamla nyföretagare hjälp att hitta affärerna med en unik AI-baserad matchningstjänst. När de hittat affären, får de hjälp att fatta hur de ska göra för att slutligen, med stöd av experterna, kunna vinna affären.

– Många nyföretagare har inte möjlighet eller kunskap att följa offentliga upphandlingar. NyföretagarCentrum Sveriges partnerskap med PublicInsight ger här nyföretagare ökade möjligheter att kunna ta del av upphandllingarna och då också ökade möjligheter till uppdrag, säger Harry Goldman, VD NyföretagarCentrum Sverige.

Cirklarna sluts när NyföretagarCentrum och PublicInsight nu inleder ett samarbete för att öppna den offentliga marknaden för landets alla nyföretagare. PublicInsights grundare Fredrik Tamm började själv sitt entreprenörskap för snart 30 år sedan med coachning från NyföretagarCentrum. Sedan dess har han via sina bolag hjälpt NyföretagarCentrum att vinna Offentliga kontrakt under åren.

– Jag känner extra stor glädje att kliva in som partner till NyföretagarCentrum eftersom det var här min egen entreprenörsresa började en gång i tiden. Att få möjlighet att ge tillbaka av de insikter, erfarenheter samt tips och tricks jag lärt mig under åren för att vinna offentliga affärer till mina nyföretagarkollegor känns helt rätt, säger Fredrik Tamm.

Fakta om PublicInsight
• PublicInsight erbjuder en digital fullservicetjänst för dem som vill göra offentliga affärer.
• Användaren matchas mot pågående affärer utan krav på några förkunskaper.
• För den som vill lära sig mer om hur det fungerar finns den offentliga affärens ABC, förklaringsfilmer och ett bibliotek med mallar, checklistor, med mera.
• Kopplat till verksamheten finns experter inom affärs- och anbudscoachning, de hjälper till med allt som behövs på resan mot en vunnen offentlig affär.

Kontakt Fredrik Tamm, telefon 070-712 43 57
e-mail fredrik.tamm@publicinsight.se | webb www.publicinsight.se

NyföretagarCentrum är Sveriges ledande kraft för nyföretagande. Verksamheten finns i mer än 225 kommuner. Under 2021 har 15 000 personer fått kostnadsfri, konfidentiell och affärsmässig rådgivning, 8 000 företag har startats. Efter tre år är 84 procent av företagen aktiva, adderas en mentor är överlevnaden 87%; under en procent har gått i konkurs. Detta gör verksamheten unikt framgångsrik. Verksamheten är i huvudsak näringslivsfinansierad. Bakom NyföretagarCentrum står Stiftelsen Svenska Jobs and Society.