2023-09-04 07:36Pressmeddelande

Nyföretagandet augusti: Minskat fall

Nyföretagandet föll i augusti inte lika kraftigt som tidigare enligt Nyföretagarbarometern, som sammanställs av NyföretagarCentrum Sverige.  I augusti föll nyföretagandet endast med 4,3%.  På årsbasis, har nyföretagandet minskat med 14,4%.

• Fortfarande faller nyföretagandet,  om än mindre än tidigare. Det påverkar oss alla i Sverige både på kort och lång sikt då samhällsekonomin , jobben och landets utveckling drabbas, säger Harry Goldman, VD NyföretagarCentrum Sverige.
  • Svängningarna i nyföretagandet är mycket stora för de olika länen månad för månad, vilket tyder på att läget fortfarande är instabilt.
  • Att vi får färre nya företag beror på att man inte vågar starta företag. Det behövs därför förändringar och satsningar på supportsystemet för företagandet, något som regeringen borde åtgärda i samband med budgetpropositionen, säger Harry Goldman, VD NyföretagarCentrum Sverige.