2024-03-04 12:56Pressmeddelande

Nyföretagandet - oförändrat i februari

Nyföretagandet i februari var i stort oförändrat mot februari föregående år, visar NyföretagarCentrum Sveriges Nyföretagarbarometer. Endast ett minus på 0,4 % fanns denna månad. Fortfarande visar dock Nyföretagarbarometern på mycket tvära kast månad för månad vad gäller de olika länen.

• Trots att vi fortfarande totalt för hela landet ligger på minus är februarisiffrorna uppmuntrande, säger Harry Goldman, VD NyföretagarCentrum Sverige. Det bekräftar också den starka ökning vi sett under senare tid hos NyföretagarCentrum med ökat intresse att starta företag.
  • Förhoppningsvis är den ljusning vi nu ser ett tecken på ett ordentligt ökat nyföretagande som leder till fler jobb och ekonomisk tillväxt, säger Harry Goldman.

NyföretagarCentrum är Sveriges ledande kraft för nyföretagande. Verksamheten finns i mer än 225 kommuner. Under 2023 har 12 000 personer fått kostnadsfri, konfidentiell och affärsmässig rådgivning, 6 000 företag har startats. Efter tre år är 84% av företagen aktiva, adderas en mentor är överlevnaden 87%, och under en procent har gått i konkurs. Detta gör verksamheten unikt framgångsrik. Verksamheten är i huvudsak näringslivsfinansierad. Bakom NyföretagarCentrum står Stiftelsen Svenska Jobs and Society.