2023-07-04 10:31Pressmeddelande

Nyföretagandet - fortsatt ner

ehandel

Nyföretagandet fortsatte ner i juni, visar Nyföretagar-barometern, som sammanställs av NyföretagarCentrum Sverige.

Under månaden dämpades det kraftiga fallet och nyföretagandet slutade endast med ett minus på 1,2 %.

• Bilden är oerhört splittrad, säger Harry Goldman, VD, NyföretagarCentrum Sverige. För majoriteten av länen finns visserligen nu plussiffror men nedgången är fortfarande mycket stor runt om i landet.
    • Låt oss ändå hoppas att detta är tecken på vändningen i ekonomin, även om det är alldeles för tidigt att konstatera.
    • Om Sverige ska ha en chans, måste fler våga starta företag och nyföretagandet dubblas i landet, säger Harry Goldman.