2020-12-15 13:00Pressmeddelande

Lena Hellström har utsetts till Årets Mentor Nya Företag i Västra Götaland. Mentorskap kan avgöra ett framgångsrikt företagande!

Lena Hellström, GetPro, Årets Mentor Nya Företag i Västra Götaland.Lena Hellström, GetPro, Årets Mentor Nya Företag i Västra Götaland.

Lena Hellström blir Årets Mentor Nya Företag i Västra Götaland

” Genom frågor som utmanat har jag varit tvungen att uttala vad jag själv känner och tror - och då blir beslut små som stora lättare att ta.”

Lena Hellström utses till Årets Mentor Nya Företag i Västra Götaland.  – Jag skulle önska att alla som ska starta företag, och alla som driver företag, har ett bollplank som Lena att diskutera med. Så viktigt för utvecklingen!, summerar Lenas adept Sofia von Hebel sitt mentorår.

”Lena har en fantastisk förmåga att lyssna och verka nyfiken på allt. ”

Sofia von Hebel hade lång erfarenhet som projektledare inom byggbranschen när hon förra året skulle stå utan jobb då arbetsgivaren skulle lägga ned. Med ett antal trogna kunder från tidigare arbetsplatsen med sig tog hon steget och startade SVH Projektbyrå Ab där hon erbjuder projektledning, kontrollansvar och byggadministration. "Jag har haft den stora förmånen att ha haft fullt upp från start. Jag tror att det har varit det svåraste under detta år att säga nej. Jag har velat hjälpa alla som hittat till mig och mitt företag. Kanske är detta den största risken också - att ta på sig för mycket både för min egen hälsa, men också för att det jag levererar blir lidande/fördröjt. Balansgången är svår - att leverera lagom mycket som konsult. Med Lena som mentor har uppstarten så mycket smidigare", säger adepten Sofia von Hebel. Att ha någon att löpande bolla frågor med satte fart på företagandet. Det gällde att få saker gjort mellan mötena. Bra, risken är stor att saker skjutits upp annars.

Sofia beskriver att det var ingen självklarhet att starta eget. Det fanns så många okända faktorer i att starta ett aktiebolag. Och skulle det inte bli väldigt ensamt?
"Att få Lena som mentor har gett mig otroligt mycket - hon har dels egen erfarenhet av att starta ett konsultföretag och dels besitter hon de kunskaper som jag alltid frågat "personalaren" om som anställd. Och hon har frikostigt delat med sig av sina tips och erfarenheter. Detta har gjort att jag vågat ta större kliv i mitt företagande än vad jag gjort annars och att jag ganska snart efter start kände en trygghet. Detta är jag övertygad om har speglat av sig på ett positivt sätt i min relation till mina uppdragsgivare.

"Ett av mina mål under året har varit att det ska kännas bra i magen att höra av mig till mina kunder – och det målet ska jag behålla framöver. Glädjen måste finnas för att jag ska känna mig nöjd med mitt jobb. Lena Hellström har en fantastisk förmåga att lyssna och verka nyfiken på allt. Hon delar med sig av råd också, men ramför allt lyssnar hon och ifrågasätter vad jag själv som företagare tycker. På detta sätt lyfts jag till att verkligen uttala vad jag själv känner och tror - och då blir beslut små som stora lättare att ta. Och jag vet varför jag tog beslutet - som sen kan bli rätt eller fel men alltid lärorika.
Jag skulle önska att alla som ska starta företag, och alla som driver företag, har ett bollplank som Lena att diskutera med. Så viktigt för utveckling!"

Årets Mentor Lena Hellström driver sedan 2017 företaget GetPro AB där hon bl a erbjuder operativt och strategiskt HR-och chefsstöd. Något som kommer naturligt efter många år i branchen som personalchef på olika bolag. Hennes förmåga att lyssna ihop med hennes professionalitet gör henne till ett eftertraktat stöd i ledningsgrupper
både inom mindre och större företag chefsstöd. Som kuriosa kan nämnas att Lena själv tidigare deltog som adept i Nyföretagarcentrums mentorprogram och därmed är det lite extra roligt att hon gått vidare och nu är mentor. Det tidigare adeptskapet lägger ju ytterligare en nivå av förståelse för situationen.

Juryns motivering Årets Mentor Nya Företag:

Årets Mentor Nya Företag, Lena Hellström,  har genom stort engagemang, lyhördhet, , med kunskaper, erfarenheter och kontakter varit en ovärderlig hjälp under uppstarten. Med hjälp av Lenas stöd och vägledning, har Sofia utvecklats till en självgående företagare och hon och företaget har fått en stabil struktur för att växa med kunder och nya tjänster.

Den nationella prisutdelningen för Årets Mentor Nya Företag sker i samband med NyföretagarCentrums livesändning på Facebook 16 dec. Samtidigt delas då pris ut till Årets Nyföretagare och Årets Unga Nyföretagare.

Utmärkelsen delas ut av NyföretagarCentrum Sverige, som i samarbete med Tillväxtverket på uppdrag av Näringsdepartmenetet driver mentorprogram för blivande och nya företagare. Genom NyföretagarCentrum får en adept under ett år tillgång till en mentor som ställer upp ideellt. Varje år matchas ca 600 mentorpar i mentorprogrammet runt om i landet.

Mentorprogrammet har funnits sedan 2006 i regi av NyföretagarCentrum Sverige, och sedan starten har drygt 7 500 mentorpar startats.

Petra Arlebo, verksamhetsledare NyföretagarCentrum Väst, mobil 0707-35 25 68

Lena Hellström, Årets Mentor Nya Företag i Västra Götaland, mobil 073-267 20 20

NyföretagarCentrum är Sveriges ledande kraft för nyföretagande. Verksamheten finns i mer än 200 kommuner. 2019 fick 16 500 personer kostnadsfri, konfidentiell och affärsmässig rådgivning. 6 500 företag startades. Efter tre år är 84 procent av företagen aktiva, adderas en mentor är överlevnaden 87%; under en procent har gått i konkurs. Detta gör verksamheten unikt framgångsrik. Verksamheten är i huvudsak näringslivsfinansierad. Bakom NyföretagarCentrum står Stiftelsen Svenska Jobs and Society.