2023-12-06 12:35Pressmeddelande

Årets Unga Nyföretagare blev Omar Al-Obaidi

Årets Unga nyföretagare 2023

Som Årets Unga Nyföretagare 2023 har av NyföretagarCentrum Sverige, Fortnox AB och med stöttning av Citi, via bankens stiftelse Citi Foundation utsetts eskilstunabon och tandläkaren Omar Al-Obaidi. Med gedigen yrkeskunskap och med särskild omsorg av andra ger Omar Al-Obaidi med företaget Dr Obaidi Tandvård tillbaka genom sina samhällsinsatser.

Omar Al-Obaidi föddes i Irak och kom till Sverige med sin familj som trettonåring. Omar längtade efter trygghet och stabilitet varför han ganska snabbt bestämde sig för att han själv ville jobba inom vården.

Han lärde sig snabbt svenska och gick ut med höga betyg från gymnasiet. Det räckte dock inte hela vägen in på Tandläkarhögskolan, som han önskat,  vilket gjorde att han sökte sig till ett universitet i polska Krakow där han utbildade sig. Där prisades han som både årets bästa masterstudent och årets mest populära student och tog sin examen som tandläkare 2018.

Efter studierna  fick Omar först jobb i Norge, men efter ett och ett halvt år där började han längta tillbaka till Sverige och flickvännen från Linköping. Han flyttade ”hem” och provade på att jobba både inom folktandvården och på en privat tandläkarpraktik. Ganska snabbt föddes drömmen om att starta eget och skapa något unikt som kan göra att människor börjar gilla att gå till tandläkaren. Sagt och gjort och trots att han i sin barndom inte alls tänkt driva företag, började han leta lokal och hittade ganska snart en omodern mottagning i Eskilstuna som var till salu. Den före detta ägarinnan skulle gå i pension och de kom överens om ett pris för kundstocken och de gamla inventarierna.

- Det var mitt under pandemin och då skulle man ju undvika att gå till tandläkaren.  Då jag ringde min pappa som numera bor i England och berättade om min idé att starta eget. tyckte han att jag var smått galen. Jag fick rådet att inte låna en massa pengar utan använda dem jag hade sparat ihop och börja i liten skala för att prova på och växa.

I samband med förvärvet fick Omar Al-Obaidi tips om NyföretagarCentrum i Eskilstuna. Han ringde dem, presenterade sin idé och frågade om de kunde ge stöd och råd.

- Det första jag kom att tänka på att han borde behöva var ett socialt nätverk med allt vad det innebär, säger Urban Wallin, rådgivare och verksamhetsansvarig vid NyföretagarCentrum Eskilstuna.

- Omar var ju helt ny i Eskilstuna, hade vare sig familj i närheten eller någon erfarenhet av att driva företag. Jag minns så väl när jag besökte hans tandläkarpraktik första gången. Då satt han på golvet och skruvade IKEA-möbler och sedan frågade han mig om jag känner någon servicemänniska från hotellbranschen eller liknande som skulle kunna jobba på kliniken så småningom.

Omar kom in i den erbjudna kostnadsfria rådgivningen, gick de kurser som erbjöds inom att bland annat starta eget, marknadsföring och bokföring och fick så småningom plats i det ettåriga mentorprogrammet där han och Jonas Karlsson, vd för PQ Projektledning som verkar inom bygg- och fastighetsbranschen, matchades ihop.

- Jag kände positiv energi mellan oss direkt och försökte förstå Omars behov och vad jag kunde bistå honom med. Tandläkeri kan jag ingenting om, men det kan ju han. Däremot har jag stor erfarenhet av ledarskap och att bygga en organisation med hållbar kultur. Sverige är ett fantastiskt land, men det är också väldigt reglerat och för den som inte är uppvuxen här är ingenting av det där självklart eller lätt att förstå.

Inom formen för mentorskapet satte de upp tydliga ramar och en färdplan för deras år tillsammans. I den tog de hänsyn till Omars dröm om att bygga en tandläkarkedja med flera mottagningar och etablering på fler orter, men med planen att först bygga en plattform med tydlig identitet och ett starkt varumärke.

Då mentoråret tog slut fortsatte Omar och Jonas att umgås som de vänner de blivit längs vägen.

- Jag utökade med en första anställning hösten 2020 sedan dess har det gått snabbt. Nu är vi sex anställda i bolaget och utnyttjar lokalerna till max, berättar Omar.

Eftersom han är nybliven pappa och håller han igen lite på planen att etablera sig på fler orter för närvarande. Istället kan han tänka sig att växa med fler kliniker i centrala Eskilstuna och dess omnejd.

- Men det känns viktigt att jag kan pendla mellan dem och vara på plats och sätta kulturen med mitt koncept och min ledarstil i samtliga de mottagningar jag öppnar, förklarar han.

Det är nämligen inte helt självklart för en ung och relativt nyexaminerad tandläkare av utländsk härkomst att få förtroende hos alla patienter. Kvinnan han köpte kliniken av var en svenska i 65-årsåldern med trogna kunder som var vana vid sin tandläkare och att allt skulle vara som det alltid varit. När Omar ringde runt och presenterade sig valde ca 40% att tacka nej till ett första besök utan att ens ge honom en chans. Av de 60% som kom var det nio av tio som valde att återkomma. Men av de 40% som först tackade nej har nu ca 80% kommit tillbaka efter att de hört allt gott som sägs om Omar och hans kollegor och läst recensionerna om dem.

- Man kan väl säga att jag råkat ut för människors rädsla för det nya och okända, men eftersom de också vill ha en bra behandling så kommer de ändå till slut och jag upplever att de blir nöjda med det de får av oss på kliniken. Jag erbjuder ju något utöver det de är vana vid och det tänker jag fortsätta göra.

Han förklarar sin framgång med tre faktorer och de genomsyrar allt som sker på kliniken:

1) Teknologi: modern tandvård med allt vad man kan tänka sig
2) Hög tillgänglighet med stor flexibilitet
3) Kompetent personal och en känsla av nytänk i bemötande och stämning

- Det känns jätteroligt att ta emot priset som årets unga nyföretagare och jag är stolt över det jag åstadkommit hittills genom att växa organiskt och återinvestera all vinst i min fina klinik. Nu ska jag tänka framåt och planera för nästa steg samtidigt som jag ska njuta av att vara pappa till min lilla prinsessa.

Författare: Lisa Carpevi